01-10-2019

DCRF Academie gelanceerd op Jaarcongres 2019

DCRF werkt onverminderd hard aan het verbeteren van het klimaat voor klinisch onderzoek. Een aantal concrete resultaten, waaronder de lancering van de DCRF Academie, werden 25 september voor het eerst gepresenteerd op het DCRF Jaarcongres 2019 in Ede.

De DCRF Academie, die in samenwerking met GCP Central is ontwikkeld en gepresenteerd, is een online leeromgeving en is bedoeld voor alle betrokken partijen bij klinisch onderzoek. De eerste training is al beschikbaar binnen de Academie: een e-learning over de ECTR, de nieuwe Europese wetgeving die in 2020 van kracht wordt. Voor elke stakeholder is een aparte module beschikbaar, zodat ieder een opleiding kan volgen die past bij zijn rol. Uit een kort vragenspel met het aanwezige publiek bleek dat extra voorbereiding op deze wetgeving geen kwaad kan!

Model PIF voor kinderen
Ronella Grootens (onderzoeker LUMC) presenteerde de nieuwe model PIF (proefpersonen informatieformulier) voor kinderen. Deze is ontwikkeld door de onderzoeksgroep Kind in Onderzoek, VSOP en Stichting Kind en Ziekenhuis. Het resultaat is een template dat voor elk onderzoek eenvoudig kan worden aangepast en dat voor kinderen begrijpelijke informatie over het onderzoek bevat. ‘Met het model willen we onduidelijkheid en angst bij kinderen voor het onderzoek wegnemen’, vertelt Grootens. ‘We hopen dat daarmee ook de betrokkenheid van kinderen bij het onderzoek wordt vergroot.’

Oplossen knelpunten
Naast de presentaties van verschillende DCRF-werkgroepen, werd het jaarcongres ook aangegrepen om vooruit te kijken naar de toekomst. DCRF-voorzitter Henk Kamsteeg verwees in zijn openingsspeech naar een 3-5 jarenplan voor het verbeteren van het klinisch onderzoeksklimaat. Hierin staat beschreven welke rol de veldpartijen en de politiek kunnen pakken om knelpunten in klinisch onderzoek op te lossen. Het plan, waar ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen momenteel aan werkt, wordt eind 2019 aan de tweede kamer overhandigd.

Blog Haal klinisch onderzoek uit de versukkeling van Gerard Schouw in Skipr