06-01-2022

Een jaar na de eerste COVID-prik

Precies een jaar geleden, op 6 januari 2021, kregen in Nederland de eerste zorgmedewerkers hun vaccin tegen COVID-19. Inmiddels is 86% van de bevolking volledig gevaccineerd. Dat zijn bijna 30 miljoen prikken voor ruim 13 miljoen mensen, in een jaar tijd. Een enorme prestatie. Maar we zijn er nog niet.

[Foto: VWS 6 januari 2021]

Met de opkomst van de zeer besmettelijke omikron-variant zijn we opnieuw hard aan het werk om de komende golf zoveel mogelijk in te dammen. Vaccinontwikkelaars onderzoeken op dit moment hoe effectief de huidige vaccins zijn tegen deze nieuwe variant. Eerste resultaten laten zien dat mensen die twee keer zijn gevaccineerd onvoldoende beschermd zijn tegen infectie met omikron. Maar een derde vaccinatie, een zogeheten booster, brengt de bescherming wel weer op een hoog niveau. Waarschijnlijk is deze bescherming voldoende om in veel gevallen ernstige ziekte of ziekenhuisopname te voorkomen.

Verder onderzoek loopt en zal hierover de komende tijd meer duidelijkheid geven. Daarnaast zijn onderzoekers bezig met het ontwikkelen van vaccins die specifiek tegen de omikron-variant zijn ontworpen. Deze komen pas na klinisch onderzoek en registratie beschikbaar.

22 miljard vaccins

Vanaf de start van de COVID-19 pandemie hebben onderzoekers en wetenschappers binnen ziekenhuizen en de geneesmiddelenindustrie hard gewerkt aan de ontwikkeling van vaccins. Er zijn nu vijf vaccins goedgekeurd in de EU, en wereldwijd veertien.

De productie draait op volle toeren. Eind december 2021 waren er 11 miljard vaccins gemaakt, waarvan alleen al in december 1,5 miljard doses. Als de productie in dit tempo doorgaat, kunnen tegen het einde van de eerste helft van 2022 ongeveer 20 miljard vaccindoses worden geproduceerd, wat overeenkomt met 2,5 doses voor elke persoon in de wereld.