05-11-2021

Hugo de Jonge opent nieuw laboratorium Janssen

Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) heeft een nieuw laboratoriumgebouw van Janssen in Leiden geopend.

De nieuwe faciliteit staat op het Leiden Bio Science Park en biedt onderdak aan nieuwe laboratoria van Janssen Vaccines & Prevention en Janssen Biologics. De nieuwe laboratoria worden onder andere ingezet om het in Leiden geproduceerde COVID-19-vaccin te testen en de kwaliteit te bewaken. Daarnaast wordt de extra capaciteit gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe vaccins.

Vaccins essentieel

'Vaccins zijn essentieel voor de gezondheid van ons allemaal en de enige uitweg uit deze pandemie. Dat hebben we dit jaar gezien en zien dat nog steeds. Daarom is het belangrijk dat we blijven inzetten op de productie van bestaande vaccins en de ontwikkeling van nieuwe vaccins', aldus De Jonge. 'Janssen doet dat bijvoorbeeld hier op het Leiden Bioscience Park. Het is mooi dat Janssen met de bouw van de nieuwe laboratoria haar activiteiten op dit gebied verder uitbreidt. Dat is goed voor ons land en voor de rest van de wereld.'

Hotspot

De COVID-19-pandemie benadrukt het belang van een goedwerkende geneesmiddelensector. In Nederland zijn verschillende hotspots waar geneesmiddelenbedrijven en kennisinstellingen samenwerken om nieuwe middelen, onder andere tegen corona, te ontwikkelen.

Bart van Zijll Langhout, Hoofd Janssen Campus: 'Gezamenlijke inspanningen van overheden, universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven zijn de sleutel tot succes. Daarom investeren wij in de uitbreiding van bestaande samenwerkingsverbanden en gaan wij nieuwe samenwerkingen aan op alle terreinen waarop we het verschil willen maken voor patiënten.'

Top 15-lijst vaccinproductielocaties Nederland