Aan het woord is Martijn Pijning, Productmanager bij Takeda Pharmaceuticals. Zijn expertise is pijnbestrijding bij kanker en met name de doorbraakpijn. Doorbraakpijn is een korte, intense, heftige pijn die zowel voorspelbaar als onvoorspelbaar kan optreden, ondanks een behandeling van de chronische pijn met langwerkende pijnstillers.
Impact
‘De impact van doorbraakpijn bij kanker op het leven van een patiënt is groot en kan bij veel vormen en stadia van kanker optreden, maar vooral bij een vergevorderd stadium van de ziekte. Het betreft een heel kwetsbare groep patiënten waarbij een goede pijnbestrijding prioriteit moet hebben’, zegt Pijning.
Bewustwording
Er is volgens Pijning nog een wereld te winnen op het gebied van pijnbestrijding bij kanker. ‘Daar zet ik me graag voor in. Onder de paraplu ‘Takeda Helpt’ bieden wij een breed scala aan informatie over en ondersteuning op het gebied van pijn bij kanker. Al deze middelen moeten bijdragen aan een betere bewustwording over en een betere pijnbestrijding bij kanker’, zegt Pijning. ‘Want ik geloof dat bewustwording de sleutel is tot betere pijnzorg.’
#WijGevenNietOp
De belofte van Martijn Pijning is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees het hele verhaal van Martijn op de site WeWordenBeter.