03-12-2019

Studenten Sociologie krijgen college geneesmiddelenzorg

Hoe werkt de geneesmiddelenzorg en wat zijn de fundamentele uitdagingen die spelen in de sector? Hierover gaf Matthijs Vermeer, beleidsadviseur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, een gastcollege op 26 november aan de Universiteit van Utrecht.

Honderd studenten Sociologie volgen voor het vak Hedendaagse Maatschappelijke Problemen een reeks gastcolleges over belangrijke issues waar zij als toekomstig beleidsmaker in de zorg mogelijk mee te maken krijgen. Andere gastdocenten zijn een vertegenwoordiger van een zorgverzekeraar, gemeente en ziekenhuis.

Geneesmiddelenzorg
Vermeer nam de studenten eerst mee in de wereld van geneesmiddelenzorg: hoeveel geneesmiddelen zijn er in ontwikkeling, hoe werken patenten, hoeveel wordt er geïnvesteerd in onderzoek, maar ook hoeveel gezondheidswinst leveren geneesmiddelen op en wat kosten medicijnen. De missie en doelstellingen van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen kwamen uiteraard ook aan bod, evenals de rol die belangenvertegenwoordiging speelt bij het behalen van die doelen.

Uitdagingen
Vermeer daagde de studenten uit mee te denken en praten over een aantal fundamentele uitdagingen waar de sector mee te maken heeft, zoals de frictie tussen zorg/geneesmiddelen en wat een redelijke prijs is hiervoor, en de spanning van een private sector die wordt bekostigd met publiek geld. ‘Ik was aangenaam verrast hoe snel de studenten wisten door te dringen tot de kern van de problemen’, zeg Vermeer. ‘Het blijft altijd leerzaam om met een groep te discussiëren die je prikkelen na te denken over je eigen aannames en nieuwe invalshoeken. Daarnaast vind ik het ontzettend belangrijk dat de geneesmiddelensector meer zijn gezicht laat zien en de discussie aangaat met mensen die kritisch zijn over wat wij doen. ’