De kans dat een vrouw in haar leven een heup breekt is zo groot als de kans op borst-, baarmoeder- en eierstokkanker bij elkaar opgeteld. [[]{Osteoporose}Eén op de drie vrouwen ouder dan 50 jaar loopt een botbreuk op als gevolg van osteoporose.2,3,4 Dat is nogal wat toch? Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwacht dat het aantal mensen met osteoporose door de vergrijzing sterk zal toenemen tot 1,2 miljoen in 2025. In 80% van de gevallen gaat het om vrouwen.1]
Slechts een op de vier patiënten lijkt diagnostiek en behandeling volgens de richtlijnen te ontvangen.[[]{Behandeling}Een grote mate van onder behandeling en enorm veel ruimte voor winst dus. Het breken van een heup en het ondervinden van de enorm impactvolle gevolgen ervan worden nog te vaak gezien als iets wat bij het ouder worden hoort. Terwijl er zoveel kennis en oplossingen voorhanden zijn om leed te voorkomen.]
Samen met mijn collega's span ik me in om de noodzaak tot diagnostiek en (preventief) behandelen van osteoporose onder de aandacht te brengen. Dat doen we niet alleen bij patiënten en zorgverleners, maar ook bij zorgverzekeraars en overheidsinstanties. Verschillende partijen moeten in beweging komen om echt een verschil te maken.
Net als alle andere partijen in de zorg, zal de farmaceutische industrie moeten transformeren om bij te dragen aan een duurzaam zorgsysteem. Daar ben ik me erg van bewust. Binnen Amgen zijn we overtuigd dat we moeten veranderen naar een model waarin het draait om het resultaat en de waarde voor de patiënt.
Hoe kunnen wij bijdragen aan het succesvol behandelen van osteoporose, naast het verkopen van ons geneesmiddel? Mijn collega's en ik worden continu uitgedaagd onze tijd te steken in initiatieven beyond the drug. Dit doen we zo veel mogelijk samen met andere partijen in de zorg. Een voorbeeld is het ondersteunen van ziekenhuizen met het verbeteren van de manier waarop zij de osteoporosezorg hebben ingericht. Dat kan in veel gevallen nog efficiënter en effectiever. Daarnaast hebben we in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum een zogeheten uitkomstenset ontwikkeld. Deze uitkomstenset maakt het mogelijk om het succes van een behandeling te meten op basis van de belangrijkste medische- en patiënt-gerelateerde uitkomsten.
Ik geloof dat preventief handelen en het nemen van eigen verantwoordelijkheid over je (bot)gezondheid uiteindelijk de meest duurzame en effectieve manier is om je te beschermen tegen de gevolgen van osteoporose. Dat dit niet de huidige realiteit is, realiseer ik me. Daarom vind ik het werk dat ik binnen Amgen doe zinnig. Ik blijf me inzetten voor een situatie waarin we het vanzelfsprekend vinden dat heupbreuken niet bij het ouder worden horen. Voor vrouwen, maar ook zeker voor mannen!
#WijGevenNietOp
De belofte van Linda Xu, Brand Team Lead Osteoporosis bij Amgen, is onderdeel van de campagne #WijGevenNietOp, waarin medewerkers van geneesmiddelenbedrijven vertellen over hun toewijding bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen ziektes waarvan we vandaag de strijd nog verliezen. Lees meer verhalen op de site.