Kennisatelier

Duurzame betaalbaarheid geneesmiddelen

De geneesmiddelensector wil niets liever dan snel nieuwe geneesmiddelen bij de patiënt brengen. Maar dit staat soms op gespannen voet met de betaalbaarheid. Zorgverzekeraars spelen een belangrijke rol in het waarborgen van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen.

In dit kennisatelier gaan we nader in op het samenspel én de samenwerking met zorgverzekeraars. Hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat ook in de toekomst geneesmiddelen betaalbaar blijven en toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk patiënten? Hoe houden we de totale zorgkosten, maar ook de uitgaven voor geneesmiddelen, onder controle? En hoe kunnen we de dialoog en samenwerking versterken?

Aan het woord komt René van Duuren, programmamanager Dure Geneesmiddelen bij Zorgverzekeraars Nederland. In een korte presentatie zal Van Duuren de visie van zorgverzekeraars op de geneesmiddelenmarkt delen, waarbij hij nader in zal gaan op de integrale aanpak van verzekeraars op het gebied van dure intramurale geneesmiddelen. Daarnaast geeft hij voorbeelden van hoe de geneesmiddelensector en zorgverzekeraars elkaar kunnen ondersteunen in het beschikbaar en betaalbaar houden van geneesmiddelen. Hierna is er ruim gelegenheid om met elkaar in discussie te gaan.

Dit kennisatelier wordt georganiseerd door de Projectgroep Inkoopactiviteiten/vakgroep zorgverzekeraars en begeleid door Matthijs Vermeer en toegankelijk voor de leden van de Vereniging.

Datum en tijdstip

2019-04-23T14:30:00