Kennisatelier

Begrijpelijke geneesmiddeleninformatie

Donderdag 18 april  / 14.30 uur tot 17.00 uur

Locatie: Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Den Haag

Bijsluiters worden slecht gelezen en vaak ook slecht begrepen door patiënten. Uit onderzoek blijkt dat 89% van de Nederlanders de bijsluiter vertrouwt, maar dat lang niet iedereen de bijsluiter begrijpt. Hierdoor wordt een deel van de voorgeschreven geneesmiddelen niet of niet goed gebruikt. Veel winst valt dus te behalen door het verbeteren van de begrijpelijkheid en leesbaarheid van de bijsluiter.

In dit kennisatelier staat begrijpelijke geneesmiddeleninformatie centraal. Er lopen verschillende initiatieven om de informatie over geneesmiddelen begrijpelijker aan te bieden. Vanuit de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen werkt een projectgroep samen met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) om de begrijpelijkheid van geneesmiddeleninformatie te verbeteren. Daarnaast is het CBG een samenwerking aangegaan met Kijksluiter, een bibliotheek van ruim zesduizend animatievideo’s met de belangrijkste informatie uit de bijsluiter van een geneesmiddel.

Inge Zomerdijk en Jenneke Schaaf van het CBG geven een toelichting over het programma Goed Gebruik, dat zich richt op het stimuleren van goed medicijngebruik. Hierbij staat de informatievoorziening aan zorgverleners en patiënten centraal. Het CBG werkt aan het verbeteren van de officiële bijsluiter door deze begrijpelijker te maken en beschikbaar te stellen in audiovisuele vorm. Ook onderzoekt het CBG of de bijsluiter beknopt en laagdrempelig kan worden samengevat.

Rob Neeter, directeur van Zorganimaties, vertelt over zijn initiatief Kijksluiter. Sinds december 2018 borgt het Ministerie van Volksgezondheid (VWS) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) de kwaliteit en volledigheid van Kijksluiter.

Inge Rood, hoofd regulatory affairs bij Boehringer Ingelheim deelt haar ervaringen bij het aanpassen van de bijsluiter.

14.30 – 15.00 uur Inloop

15.00 – 15.45 uur Presentatie Inge Zomerdijk

15.45 – 16.30 uur Presentatie Rob Neeter

16.30 – 17.00 uur Presentatie Inge Rood

17.00 – 18.00 uur Borrel

Dit kennisatelier is uitsluitend toegankelijk voor de leden van de Vereniging.

Datum en tijdstip

2019-04-18T15:00:00