Septemberbijeenkomst

Septemberbijeenkomst 2019

Innovatieve geneesmiddelen zijn geen gewone pillen meer in een bruin potje. Er komt een volledig nieuwe generatie behandelingen voor patiënten. De eerste cel- en gentherapieën zijn inmiddels op de markt en ruim duizend geavanceerde geneesmiddelen zijn in ontwikkeling. Hiermee kunnen we aandoeningen genezen, waarvoor tot nu toe nog geen behandeling mogelijk was.

Dat is goed nieuws, maar het stelt ons ook voor uitdagingen. Cel- en gentherapieën wijken zo af van gangbare geneesmiddelen, dat ze botsen met bestaande regelgeving, infrastructuur en vergoedingssystemen. Daarom staan tijdens onze Septemberbijeenkomst de volgende vragen centraal:

• Hoe zorgen we er voor dat nieuwe behandelingen in de toekomst beschikbaar en betaalbaar blijven?
  • Hoe komen deze geneesmiddelen sneller bij de patiënt?
  • Hoe geven we de transitie naar een toekomstbestendig zorgstelsel vorm?

Tafelgasten

Verschillende zorgprofessionals nemen op 26 september plaats aan tafel bij dagvoorzitter Maria Henneman. De tafelgasten krijgen prikkelende fragmenten of artikelen uit de actualiteit voorgelegd. Vervolgens lichten ze in een korte pitch toe wat volgens hen de belangrijkste ontwikkeling is die zonder meer gaat bijdragen aan een toekomstbestendig zorgsysteem.

Onze gasten zijn Lea Bouwmeester (kwartiermaker Alliantie Digitaal Samenleven), Ronald Brus (CEO myTomorrows), Joep de Groot (Bestuursvoorzitter CZ), Jan Hazelzet (Hoogleraar waardegedreven zorg Erasmus MC), Hugo Hurts (Directeur CBG), Edwin Ket (Directeur Market Access BMS) en Jacquelien Noordhoek  (Directeur Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting).

Deze bijeenkomst is enkel toegankelijk op persoonlijke uitnodiging. Graag ontvangen wij vooraf uw aanmelding via de Aanmeldknop.

Datum en tijdstip

2019-09-26T15:00:00

Perscentrum Nieuwspoort
Lange Poten 10
2511 CL DEN HAAG

15:00 - 15:30 uur

Inloop

15:30 - 15:40 uur

Welkom

Aarnoud Overkamp (Voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen)
15:40 - 15:55 uur

John Luijs (Partner Monitor Deloitte)
15:55 - 16:05 uur

Perspectief van de patiƫnt

interview met Jacquelien Noordhoek (Directeur Dutch Cystic Fibrosis Foundation)
16:05 - 17:25 uur

Debat 'Toegang voor de toekomst'

tafelgasten in gesprek met Maria Henneman en de zaal. Wat is nodig om ons zorgstelsel toekomstbestendig te maken?
Ronde 1: Ronald Brus, Hugo Hurts en Edwin Ket
Ronde 2: Lea Bouwmeester, Joep de Groot en Jan Hazelzet
17:25 - 17:30 uur

Afsluiting