Corona (COVID-19)

De onzekerheid over de lengte en omvang van de pandemie vormt een uitdaging voor iedereen die betrokken is bij de bestrijding van COVID-19. Geneesmiddelenbedrijven, wetenschappers, ziekenhuizen en overheid werken wereldwijd op verschillende terreinen samen en bundelen hun expertise en middelen om de strijd tegen COVID-19 aan te gaan.

De inzet van de sector richt zich op drie pijlers:

1. Onderzoek en ontwikkeling van nieuwe vaccins, diagnoses en behandelingen voor COVID-19.
  2. Beschikbaarheid geneesmiddelen voor de patiënten die ze nodig hebben.
  3. Ondersteunen en samenwerken met organisaties in de strijd tegen COVID-19.

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is nauw betrokken en voortdurend in dialoog met haar leden, zorgpartners en de autoriteiten. Wij steunen de overheid in haar doelstellingen om de gevolgen van de corona-uitbraak voor de kwaliteit van de zorg voor patiënten in Nederland, zoveel mogelijk te beperken.

Informatie uit de geneesmiddelensector

Klik op de afbeelding om meer te lezen over de inzet van de geneesmiddelensector

Filmpje EFPIA over strijd tegen het coronavirus

Video EFPIA Veiligheid vaccins

Video Schaalvergroting vaccins

Nieuwsitems Corona (COVID-19)

• Nieuw WHO-overzicht: 56 vaccins in klinische fase

Op 17 december waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 222 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 56 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 166 zitten nog in de preklinische fase.

• EMA buigt zich 21 december over coronavaccin

Het Europese medicijnagentschap EMA buigt zich al op maandag 21 december over het COVID-19 vaccin van Pfizer en BioNTech. Dit stond oorspronkelijk gepland voor 29 december.

• Stel je vraag over vaccins direct na persconferentie Rutte

Nederland zit vanavond aan de buis gekluisterd, voor de update van premier Rutte en minister De Jonge over corona. De verwachtingen zijn hoog gespannen; komen er versoepelingen rond de feestdagen? En wanneer komt het eerste vaccin in Nederland beschi...

• Enorme vooruitgang: al 51 coronavaccins in klinische fase

Op 2 december waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 214 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 51 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 163 zitten nog in de preklinische fase.

• BioNTech/Pfizer en Moderna vragen voorwaardelijke vergunning coronavaccins aan

Het Europees Medicijnagentschap EMA heeft de eerste twee officiële aanvragen ontvangen voor markttoelating van coronavaccins. Het gaat om de mRNA-vaccins van BioNtech/Pfizer en Moderna.

• Blog Esmé Lighaam: AMR gaat ons allen aan

Had de COVID-19 crisis voorkomen kunnen worden? En kan het zich opnieuw voordoen? Deze vragen gaan regelmatig door mijn hoofd. Het bracht me terug naar een college microbiologie een aantal jaren geleden.

• GSK start fase 2/3-onderzoek kandidaat-vaccin COVID-19

GlaxoSmithKline (GSK) en Medicago kondigden donderdag de start aan van een fase 2/3-studie naar een kandidaat-vaccin voor corona. Het vaccin wordt getest op 30.000 gezonde mensen wereldwijd.

• Lilly krijgt noodtoestemming FDA voor antilichaamtherapie COVID-19

De FDA heeft maandag noodtoestemming (Emergency Use Authorization, EUA) afgegeven voor een antilichaamtherapie van Lilly voor de behandeling van COVID-19.

• Carla Vos over lessons learned corona

Welke lessen kunnen we leren van de coronacrisis en wat nemen we hiervan mee naar de toekomst? Hierover sprak Carla Vos, Hoofd Kennis en Beleid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, donderdag bij een bijeenkomst van de NVFG Medical Affairs.

• Praat mee over coronavaccins op 8 december!

Coronavaccins houden mensen enorm bezig. Maar hoe vaak krijg je nu de kans om zélf vragen te stellen aan farma-experts? Op 8 december kan dat, voor het eerst. In een publieksdebat dat is georganiseerd door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VI...