Geneesmiddelenonderzoek en -ontwikkeling

Een aantal ziekten die vroeger invaliderend of dodelijk waren, zijn dat vandaag de dag niet meer. Het leven van een astma- of reumapatiënt ziet er heel anders uit dan een halve eeuw geleden. Waar de diagnose aids nog maar een generatie geleden een doodvonnis was, is het nu een chronische ziekte. Deskundigen menen dat er de komende jaren sprongen voorwaarts gemaakt kunnen worden bij de behandeling van kanker en vele andere aandoeningen.

geneesmiddelenonderzoek
geneesmiddelenonderzoek_groot

Geneesmiddelen speelden in deze ontwikkelingen een doorslaggevende rol. Niet alleen de levensverwachting, maar ook de kwaliteit van leven is voor mensen vaak sterk verbeterd. Helaas is dat nog niet voor alle aandoeningen het geval. Van diabetes kun je nog altijd niet genezen en Alzheimer en ALS zijn bekende voorbeelden waarbij artsen helaas nog geen oplossing voor de patiënt kunnen bieden.

Nieuwe behandelmogelijkheden
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen stimuleert geneesmiddelenonderzoek in Nederland. Dankzij dit onderzoek krijgen patiënten sneller toegang tot nieuwe behandelmogelijkheden en vergroten artsen hun kennis over de werking van geneesmiddelen. Bovendien verbreden onderzoekers hun wetenschappelijke kennis op nationaal en internationaal niveau en bevordert een gunstig Nederlands onderzoeksklimaat de nationale werkgelegenheid.

Permanente aandacht
Onderzoekers van geneesmiddelen willen graag met grote sprongen vooruitgang boeken. Maar, zoals zo vaak bij innovaties, is dit meestal een proces waarin kleine stappen uiteindelijk nieuwe mogelijkheden creëren. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen vindt het belangrijk dat er in geneesmiddelenonderzoek vooruitgang wordt geboekt. Dit vergt permanente aandacht, geld en een tomeloze inzet van onderzoekers. Daarom besteden geneesmiddelenbedrijven meer geld en menskracht aan onderzoek en ontwikkeling dan welke andere bedrijfstak in de wereld ook. Om het vestigings- en onderzoeksklimaat in Nederland te versterken werkt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen binnen het platform PharmInvestHolland actief samen met andere zorgpartners.

Pagina vestigingsklimaat

#WijGevenNietOp