_RG82956 VERMELDEN FOTOGRAAF RUUD DE GRAAF (3)

Blog Gerard Schouw: Droomcampus

De bedrijvigheid op campussen in Nederland groeit snel, blijkt uit een rapport dat Buck Consultants International deze zomer publiceerde. Dat biedt kansen, zeker nu de EMA naar de Amsterdam komt. Ik zie in gedachten al een droomcampus in die regio.

5 sep 2018

De cijfers liegen er niet om. Begin dit jaar waren de zeventien grootste campussen in Nederland goed voor 47.000 arbeidsplaatsen. Dat was een toename van 5.700 in drieënhalf jaar tijd. De High Tech Campus Eindhoven, Leiden Bio Science Park en Kennispark Twente zijn de grootste campussen, naar het aantal arbeidsplaatsen gerekend. Snelle groeiers zitten in Groningen en Wageningen. Het totaal aantal bedrijven op campussen groeide in de genoemde periode met ruim 30 procent, naar 2.200.

Campussen hebben een enorme meerwaarde voor bedrijven, blijkt uit het rapport, dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Netwerk Kennissteden Nederland. Dat komt door de stimulerende innovatie-omgeving. Daar voeg ik aan toe dat ook het omgekeerde geldt. Bedrijven zijn fantastisch en noodzakelijk voor de innovatiekracht van academische omgevingen, omdat ze zorgen dat innovaties sneller op grote schaal in de samenleving komen. Dat geldt zeker voor geneesmiddelenontwikkeling. In Nederland zien we daar mooie voorbeelden van, bijvoorbeeld in het Leiden Bio Science Park, Utrecht en het Pivot Park in Oss.

Er zijn ook nog uitdagingen en kansen. De consultants signaleren bijvoorbeeld dat de ontwikkeling van vastgoed en researchfaciliteiten voor nieuwe bedrijven extra aandacht vraagt, net als de bereikbaarheid. Werk aan de winkel voor overheden en bedrijven om die barrières weg te nemen. En dan zijn er volop kansen. Komend voorjaar verhuist de EMA naar Amsterdam. In het kielzog van de Europese geneesmiddelenautoriteit gaan beslist meer medici, wetenschappers, juristen en andere professionals zich in de regio Amsterdam vestigen. Daar zien we meer schaal, kennis en ondernemerschap ontstaan. Een uitgelezen kans om een betekenisvolle campus met netwerkverbindingen naar andere Nederlandse hubs en R&D-centra tot bloei te brengen.

De afstanden in Nederland zijn klein. Nu al hebben we een hoge concentratie van kennis en kunde op een beperkt geografisch gebied. Al onze campussen en science parks liggen op steenworp afstand van de corridor Leiden-Amsterdam, in de ogen van veel Amerikanen en Europeanen. Hoe mooi zou het zijn als we bij onze hoofdstad een droomcampus kunnen inrichten, met een sterke focus op ontwikkeling van nieuwe medicijnen voor patiënten? Wie geïnteresseerd is in een brainstorm over dit onderwerp, kan zich bij mij melden!

Gerard Schouw,
directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen
info@innovatievegeneesmiddelen.nl

Rapport Buck Consultants International