Frank van Wijck: 'Wouter Bos geeft geen oplossing'

Wouter Bos, topman bij het VUmc, is kritisch over de prijzen van geneesmiddelen, maar draagt geen oplossing aan. Dat schreef medisch journalist Frank van Wijck dinsdag in zijn blog.

Bos zegt alleen wat niet werkt, blogt Van Wijck. 'Een winstplafond werkt niet, farmaceutische bedrijven nationaliseren is een nepoplossing, een aanpak op Europees niveau komt niet van de grond,omdat landen met grote farmaceutische bedrijven tegen zijn. En een discussie over een strakkere grens voor toelating van medicijnen is volgens Bos erg lastig in Nederland. Leuk zo'n opsomming, maar we worden er geen steek wijzer van.' Bos sprak 31 mei in Groningen op een symposium over kostbare geneesmiddelen.

Verder denken
Van Wijck vindt ook dat er iets raars zit in de redenering van Bos zit. Geneesmiddelen maken slechts een klein deel van het zorgbudget uit, maar krijgen wel veel kritiek. Van Wijck: 'In feite zegt Bos: we geven de schuld aan geneesmiddelen, maar het is de zorg als geheel die onbetaalbaar wordt. Die boodschap diept hij totaal niet uit. Het is veilig om een collectieve vijand te hebben, want dan hoeven we niet verder te denken dan onze neus lang is. Maar misschien moeten we dat toch eens doen.'

Blog Frank van Wijck
Factsheet Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen