23057_AFVALWATER

Medicijnen met nieuwe methode uit water gezuiverd

Via een nieuwe methode hoopt waterschap Aa en Maas tachtig procent van de medicijnresten uit het rioolwater te zuiveren. Dit meldt het Eindhovens Dagblad.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steekt 400.000 euro in een vernieuwende installatie bij de rioolwaterzuivering in Aarle-Rixtel. Die dient als landelijk proefproject om meer medicijnresten uit het water te zuiveren. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) maandag 12 februari bekend. Waterschap Aa en Maas verwacht de hoeveelheid medicijnen die in het water achterblijft met tachtig procent te kunnen reduceren via een chemische reactie.

Proefproject
Voor dijkgraaf Lambert Verheijen staan nu alle seinen op groen om het proefproject door te zetten. Het waterschap reserveerde zelf al vier ton; er is dus in totaal acht ton beschikbaar. Bij de nieuwe proef gaat het waterschap de medicijnresten op twee verschillende manieren te lijf: ofwel met ozon, ofwel met UV-licht en waterstofperoxide.

Medicijnresten vallen uiteen
‘Het principe is hetzelfde, licht beleidsadviseur Maarten Nederlof in het Eindhovens Dagblad toe. ‘In beide gevallen werken we met oxidatiemiddelen. Als we ozon toevoegen, ontstaat direct een chemische reactie.’ De chemische reactie leidt ertoe dat de medicijnresten in feite uiteenvallen. Op die manier kan naar verwachting ongeveer tachtig procent onschadelijk worden gemaakt.

Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen
De Vereniging vindt het belangrijk dat er aandacht is voor dit onderwerp en zet zich in voor vermindering van geneesmiddelresten in het milieu. Zo is de Vereniging een van de partijen die intentieverklaring Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater ondertekend heeft.

Artikel Delta-aanpak tegen medicijnresten in het water

Themapagina Medicijnen en milieu

Rijksoverheid