Nieuwe animatie over magistraal bereiden

In bepaalde situaties mogen apothekers zelf medicijnen maken: magistraal bereiden. Maar waarom is deze variant niet geschikt voor grootschalige medicijnproductie? Dat wordt uitgelegd in een nieuwe animatie van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Als een patiënt een speciale dosering van een geneesmiddel nodig heeft, of bijvoorbeeld een pil liever vloeibaar inneemt, kan magistraal bereiden een oplossing zijn. Ook bij een tijdelijk tekort aan een bepaald medicijn kan bereiding door een apotheker uitkomst bieden. Maar de veiligheid en kwaliteit van de medicijnen van de apotheker worden minder uitgebreid gecontroleerd dan die van geneesmiddelenbedrijven. Het productieproces hoeft niet aan dezelfde eisen te voldoen. Daarom is magistraal bereiden alleen mogelijk als uitzondering.

Serie van zes
Het filmpje ‘Bereiding door apothekers’ is de vierde in een serie van zes. De eerste drie hadden als thema: ontwikkeling van een geneesmiddel, patenten en de kosten van een geneesmiddel. Over enkele weken verschijnen nog animaties over geneesmiddelentekorten en transparantie van financiële relaties.

Tienduizenden views
De animaties duren maximaal negentig seconden. Ze leggen complexe zaken uit op een laagdrempelige, toegankelijke manier, en zijn daardoor geschikt voor een breed publiek. Iedere Nederlander met internet kan de animaties downloaden via onderstaande button. Ze zijn onder meer te gebruiken op social media, websites en in presentaties. De animaties over de ontwikkeling van een geneesmiddel, patenten en de kosten van een geneesmiddel trokken al tienduizenden views op social media.