EMA

‘Komst EMA zou sector impuls geven’

'De komst van de European Medicines Agency kan een krachtige impuls geven aan de geneesmiddelensector in Nederland.’ Dat zei Anton van Tuyl, woordvoerder bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, dinsdag 17 oktober in een uitzending van RTL Z.

De vraag van het tv-programma was: ‘Waarom zou het goed zijn voor Nederland als de EMA naar Nederland komt?’ De geneesmiddelensector is in Nederland een sector van belang, legde Van Tuyl uit. ‘We hebben dat onlangs nog in kaart laten brengen. Het gaat om zo’n 65.000 banen. Dat is niet niks. Tegelijkertijd zien we dat Amerikaanse en Japanse bedrijven er de laatste tijd toe neigen om hun r & d en productie te centraliseren in hun thuisland. Dat zet de bedrijvigheid en werkgelegenheid in Nederland onder druk. De komst van de EMA zou die trend kunnen keren.’

November
Amsterdam is in de race als nieuwe vestigingsplaats voor het Europese agentschap. Dat zetelt nu nog in Londen, maar vertrekt daar vanwege de Brexit. Wouter Bos (bestuursvoorzitter VUmc) was 17 oktober in Luxemburg, om met Europese ministers te spreken over de kandidatuur van de Nederlandse hoofdstad. De ministers van Buitenlandse Zaken nemen op 20 november in Brussel een besluit over dit onderwerp.

Wouter Bos over EMA