VIG Talk over ‘Nederland als medicijnhub’ met Hans de Boer en Brigitte Drees

De coronapandemie heeft pijnlijk zichtbaar gemaakt hoe kwetsbaar de medicijnketen is. Steeds meer mensen vinden het een slim idee om medicijnontwikkeling en -productie beter over de wereld te verdelen; kansen voor Nederland. Maar hoe pak je dat aan?

In de eerste VIG Talk, live vanuit studio WTC The Hague, op donderdag 3 september, nemen Hans de Boer (voorzitter VNO-NCW) en Brigitte Drees (directeur Pivot Park) ons mee wat dit betekent op nationaal en regionaal niveau.

In juli publiceerde de VIG ‘Nederland als medicijnhub’ met daarin acht concrete aanbevelingen om medicijnontwikkeling en – productie in Nederland te stimuleren. ‘Wat de coronapandemie ons duidelijk heeft gemaakt, is dat de geneesmiddelenketen in Europa kwetsbaar is. En dat we door met elkaar samen te werken de sector sterker kunnen maken’, zei staatssecretaris Mona Keijzer onlangs bij de overhandiging van het achtpuntenplan door VIG-directeur Gerard Schouw en Ben Lucas, General Manager van MSD en bestuurslid van de VIG.

‘In Boston hebben we met eigen ogen gezien hoe effectief het kan zijn als geneesmiddelenbedrijven, universiteiten, ziekenhuizen en kleine biotechbedrijven bij elkaar in de buurt zitten’, zegt De Boer. ‘Dan creëer je een sneeuwbalwerking. Hier in Nederland hebben we natuurlijk ook al van alles in huis. Kijk bijvoorbeeld naar Janssen, dat vanuit Leiden hard werkt aan een coronavaccin, en naar MSD, dat met de terugkeer van het vertrouwde Organon women’s health een nieuwe impuls geeft.’ ‘Nederland heeft de perfecte uitgangspositie om de medicijnhub van Europa te worden, waarbij een nationaal campusbeleid meehelpt om Nederland innovatief te houden’, zegt ook Brigitte Drees. ‘Met de EMA, het Europees Octrooibureau en een perfecte life sciences and health sector in ons land ligt de bal voor het doel.’

Aanmelden
De VIG Talks zijn de online opvolgers van de vertrouwde kennisateliers van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). De formule is kort en krachtig.
VIG-directeur Gerard Schouw modereert het event. Twee sprekers geven een korte inleiding, van circa tien minuten per persoon. Daarna beantwoorden zij vragen van de dagvoorzitter Schouw én de online deelnemers, die via de chat vragen en opmerkingen kunnen doorgeven. In totaal duurt de VIG Talk een uur. Dit online event is vrij toegankelijk voor iedereen die van gedachten wil wisselen over het onderwerp, dus meld je aan!

Aanmelden VIG Talk (donderdag 3 september van 16.00 tot 17.00 uur)

Na je aanmelding sturen we een deelnamelink!

Publicatie ‘Nederland als medicijnhub’