Mantelzorg

Mantelzorgers zijn, net als geneesmiddelen, een onmisbare schakel in de gezondheidszorg. Maar zij kunnen hun rol alleen vervullen met steun van hun omgeving. MantelzorgNL (voorheen Mezzo) en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen sloegen de handen ineen voor een bijzonder project: een mantelzorgvriendelijke geneesmiddelensector.

Mantelzorg BASE_WIDE_25

Met de ambitie om mantelzorgvriendelijk te worden, laten de Vereniging en haar leden zien dat zij een bijdrage willen leveren aan een gezonde samenleving. Niet alleen met woorden, maar ook met daden. Want inmiddels is in Nederland een op de vijf werknemers mantelzorger. Over het algemeen verzorgen zij ouders of andere familieleden. Een van de grootste behoeften van mantelzorgers is flexibiliteit van de werkgever.

Mantelzorgvriendelijke erkenning
Met de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ wordt onderstreept dat een organisatie aandacht heeft voor het thema werk en mantelzorg. De erkenning is een blijk van waardering en bevestiging dat er serieus werk van mantelzorg wordt gemaakt. Het gaat bijvoorbeeld om bewustwording en het vergroten van begrip en waardering voor de collega’s die werk en mantelzorg combineren. De Stichting Werk&Mantelzorg, in 2005 opgericht door MantelzorgNL, beoordeelt de activiteiten en aanpak van een bedrijf.

Actief bezig
Tien lidbedrijven van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen zijn inmiddels erkend als ‘Mantelzorgvriendelijke organisatie'. Andere leden zitten nog midden in het traject.
De opgedane kennis en ervaring is nu gebundeld in de digitale publicatie ‘Aan de slag met mantelzorg’.

Aan de slag met mantelzorg

Mantelzorgorganisatie Mezzo

Stichting Werk & Mantelzorg

Aan de slag met mantelzorg logo