Zorgdebat: Minder regels en markt, meer samenwerking

Minder regels en marktwerking, maar meer samenwerking: dat is wat de zorgsector nodig heeft. Daarover bleek volgens Medisch Contact zaterdag tijdens het zorgdebat in Carré consensus te bestaan onder politieke partijen.

Artsencollectief Het Roer Moet Om (HRMO) kwam in de aanloop naar de verkiezingen met een manifest, waarin HRMO pleit om met alle betrokken partijen een deltaplan voor de zorg op te stellen. Het doel: onder andere zorgen voor minder regeldruk in de zorg, en de politiek te dwingen een duidelijke keuze te maken waar zorggeld aan wordt uitgegeven, omdat alles doen te duur is. Negen Haagse politici (van VVD, PVDA, CDA, Groenlinks, D66, SP, ChristenUnie, 50Plus, en SGP) waren ingegaan op de uitnodiging van HRMO voor een zorgdebat, in een goed gevuld Carré in Amsterdam.

Lucht in zorgstelsel
Het Roer Moet Om wilde van de partijen ook horen welke keuzes zij durven te maken om de stijgende zorgkosten een halt toe te roepen: wat hoeft niet? Daar bleken de meeste politici niet hun vingers aan te durven branden. Liever noemden ze zaken waar volgens hen de huidige kosten van naar beneden kunnen worden gebracht. D66-Kamerlid Pia Dijksta repte over de centrale inkoop van geneesmiddelen als manier om kosten te drukken. SP-Kamerlid Renske Leijten stelde dat er 'nog te veel lucht in het zorgstelsel zit', doelend op een systeem met concurrerende zorgverzekeraars, om te hoeven snijden in zorg. Hanke Bruins Slot (CDA) opperde de inzet van meer vrijwilligers, bijvoorbeeld buddy's die mensen bijstaan die zelf lastig hun zorgbehoefte kunnen.

Bericht Medisch Contact