2017-04-18 Logo Wereld Hemofilie Dag

17 april Wereld Hemofilie Dag

Maandag 17 april was het Wereld Hemofilie Dag. Jaarlijks is er deze dag wereldwijd aandacht voor hemofilie en andere stollingsstoornissen. Ook leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen schenken aandacht aan Wereld Hemofilie Dag.

Hemofilie, ook wel bloederziekte genoemd, is een erfelijke aandoening waarbij een tekort aan stollingsfactoren zorgt voor bloedingen in spieren en gewrichten. Nederland telt circa 1.600 patiënten, wereldwijd zijn dit er zo’n 400.000. Er bestaan twee typen hemofilie: hemofilie A en hemofilie B. Bij beide varianten werken bepaalde bloedstollingsfactoren niet goed en kunnen bloedingen ontstaan die niet snel stoppen.

Lichaam beschadigen
Deze bloedingen kunnen optreden bijvoorbeeld na een operatie of ongeluk. Of de gezondheidsproblemen ernstig worden, hangt af van de vraag in hoeverre er toch nog een korstje op een wond komt. Bij ernstige vormen van hemofilie kunnen ook bloedingen in het lichaam optreden in gewrichten en spieren, maar ook op andere plekken. Daarnaast kunnen bloedingen in de gewrichten zwellingen en pijn veroorzaken.

20 miljoen eenheden
Samen met patiëntenorganisaties en zorgverleners, besteedde ook Shire, lid van de Vereniging, 17 april lokaal en internationaal aandacht aan Wereld Hemofilie Dag. Het bedrijf stelde dit jaar vrouwen met een stollingsstoornis, en de betekenis die dit voor hen heeft, centraal. Ongeveer 1% van de vrouwen kampt met een stollingsstoornis. Het bedrijf blijft zich inspannen om de zorg voor personen met een stollingsstoornis steeds te verbeteren.

Ook CSL Behring is actief binnen hemofilie. Zo zal het bedrijf de komende drie jaar 10 miljoen eenheden van een of meerdere van haar stollingsfactorproducten ter beschikking stellen. Sinds de eerste toezegging in 2009 om behandeling aan te bieden binnen het GAP-programma heeft CSL Behring al meer dan 20 miljoen eenheden van haar stollingsproducten gedoneerd aan de World Federation of Hemophilia (WFH) voor gebruik in ontwikkelingslanden.

Bericht Shire