Amsterdam kandidaat als vestigingsplaats EMA

Het kabinet heeft de regio Amsterdam formeel voorgedragen als nieuwe vestigingsplaats voor het prestigieuze Europese Medicijnen-Agentschap (EMA). Trouw bericht hierover.

Naast Amsterdam azen onder meer Barcelona, Dublin, Kopenhagen, Lille en Stockholm op het agentschap. Mogelijk loopt het aantal kandidaat-steden zelfs op naar twintig.

Het huidige agentschap in Londen heeft een budget van ruim 300 miljoen euro per jaar en biedt werk aan 890 vaste krachten. Daarnaast krijgt het EMA elk jaar zo'n 36.000 experts over de vloer, wat de vestiging ervan economisch zeer aantrekkelijk maakt.

Aangeprezen
Demissionair premier Rutte heeft Amsterdam aangeprezen bij de voorzitters Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie en Donald Tusk van de Europese Raad. “Met zijn uitstekende internationale reisverbindingen en voortreffelijke leefklimaat voldoet de regio Amsterdam aan alle eisen van het agentschap en zijn staf”, schrijft Rutte.