Combinatie chemo- en immunotherapie baarmoederhalskanker

Chemotherapie in combinatie met het stimuleren van een afweerreactie (immunotherapie) kan in de toekomst een positief effect hebben bij vergevorderde baarmoederhalskanker. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Hélène van Meir, meldt het LUMC.

Van Meir zet daarmee een belangrijke stap op weg naar een betere behandeling voor deze groep ernstig zieke patiënten. Ze promoveerde 12 april in Leiden.

Per jaar krijgen 700 vrouwen in Nederland de diagnose baarmoederhalskanker. Bij ontdekking in een vroeg stadium is de kans op genezing groot. Maar voor uitgezaaide of teruggekeerde baarmoederhalskanker zijn er nog geen goede behandelmethodes. Vrouwen die kanker in dit stadium hebben, zullen uiteindelijk aan hun ziekte overlijden.

Combinatie mogelijk
Van Meir: “Op dit moment behandelen we vrouwen met vergevorderde baarmoederhalskanker met twee soorten chemotherapie. Dit werkt niet voldoende: de vrouwen overlijden vaak binnen het jaar. Wij hebben nu onderzocht of een combinatie van chemotherapie en immunotherapie mogelijk is.”

De afweerreactie was helaas niet sterk genoeg om de tumor te doen slinken. Toch is het resultaat goed nieuws voor patiënten met baarmoederhalskanker. “We weten nu dat een combinatie van chemotherapie en immunotherapie mogelijk is. In een grotere vervolgstudie wordt nu uitgezocht hoe we die combinatie zo kunnen inzetten dat de situatie van patiënten er hopelijk mee verbetert. Dit is een stap richting een gecombineerde therapie voor onze patiënten, waarbij we zoeken naar de ideale combinatie voor iedere individuele patiënt.”

Bericht LUMC