2017-05-02 Computer met slotje

Cyberaanval treft gezondheidszorg

De Britse gezondheidszorg was het eerste slachtoffer van een grootschalige aanval. Hackers eisen geld voor ze de systemen teruggeven aan de gebruikers.

16-05-2017

Dit meldt dagblad Trouw. Bij een ongekende cyberaanval op bedrijven en overheidsinstellingen zijn wereldwijd computersystemen 'gegijzeld'. Vrijdag 12 mei kwamen uit zeventig landen meldingen van de hack, die soms cruciale systemen onbruikbaar maakte. De aanval kwam als eerste aan het licht in het Verenigd Koninkrijk, waar het systeem van de gezondheidszorgorganisatie NHS geïnfecteerd raakte.

Criminele organisaties
Chris Wysopal van het Amerikaanse softwarebeveiligingsbedrijf Veracode zegt dat criminele organisaties waarschijnlijk achter de aanval zitten, gezien de snelle verspreiding. 'Het is ongekend dat zoveel organisaties op dezelfde dag getroffen zijn.' Ook in Nederland zal de golf aan besmettingen met ransomware vermoedelijk snel slachtoffers maken, zegt Ronald Prins van beveiligingsbedrijf Fox IT.

Kennisatelier Big data
Begin mei publiceerde de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen een bericht over de kwetsbaarheid van geneesmiddelenbedrijven voor cybercrime. Om hen te wijzen op de risico's van cyberaanvallen en hen te helpen een goede strategie te ontwikkelen, organiseert de Vereniging 1 juni (14.30-17.30 uur) een speciaal kennisatelier Big data. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via onderstaande link. Ook externen zijn hierbij welkom.

Artikel Trouw

Bericht Vereniging