clinicaltrialsday

International Clinical Trials Day: 19 mei

Vrijdag 19 mei is het International Clinical Trials Day. Doel van deze dag is om alle patiënten die meewerken aan klinisch onderzoek in het zonnetje te zetten. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ondersteunt dit initiatief.

‘Zonder participanten geen onderzoek en dus ook geen nieuwe behandelingsopties voor patiënten. Meedoen met dit initiatief is eenvoudig’, zegt Viviënne van de Walle, contactpersoon in Nederland. De organisatie van deze dag is in handen van de Association of Clinical Research Professionals (ACRP). Dit is een non-profit organisatie in Washington met ruim 13.000 leden, die in circa zeventig landen deze professionals en organisaties ondersteunt bij klinisch onderzoek, met training en diverse programma’s. Drijvende kracht achter deze dag in Nederland is de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde (NVFG), waarvan Van de Walle vicevoorzitter is.

Meedoen
Wie aandacht wil vragen voor deze speciale dag, kan dat op allerlei manieren doen. Op de website van de International Clinical Trials Day is bijvoorbeeld een poster te downloaden en te printen. Daarnaast is het mogelijk om op Twitter aandacht te vragen voor deze dag: #clinicaltrialsday. Op de website zijn selfie signs te vinden, om een persoonlijke boodschap achter te laten. Organisaties kunnen ook hun logo plaatsen op de site van de International Clinical Trials Day, zodat zij te zien zijn onder de button view supporting organizations. De NVFG verstuurt op 19 mei een mailing om deze dag onder de aandacht te brengen bij alle betrokkenen binnen het veld van klinisch onderzoek in Nederland. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om overheidsinstanties, patiëntorganisaties, geneesmiddelenbedrijven, biotechbedrijven, ziekenhuizen, onderzoeksites, Clinical Research Organizations (CRO’s) en Academic Research Organizations (ARO’s).

Meer informatie?
Kijk op de website van de International Clinical Trials Day. Of stuur een mail naar info@nvfg.nl