2017-05-12

'Levensverwachting hiv-patiënt flink verbeterd door medicijnen'

In Europa en de Verenigde Staten is de levensverwachting van mensen met hiv flink verbeterd sinds de jaren 90 dankzij hiv-remmers. Dit meldt Nu.nl.

Hiv-patiënten leven nu negen (vrouwen) tot tien jaar (mannen) langer dan mensen die twintig jaar geleden aan een behandeling begonnen, concluderen onderzoekers in het medische vakblad The Lancet.

Moderne combinatie
Deze verbetering in de levensverwachting komt volgens de wetenschappers door de moderne combinatie medicijnen: deze bevatten minder giftige stoffen. De moderne hiv-remmers hebben daarmee minder zware bijwerkingen. Door de combinatietherapie van hiv-remmers zijn er bovendien meer opties als zich resistentie voordoet. In de studie werd gekeken naar de verzamelde gegevens uit achttien onderzoeken die werden uitgevoerd in Europa en Amerika. In totaal ging het om een onderzoekspopulatie van 88.504 patiënten met hiv, die tussen 1996 en 2010 begonnen met hun behandeling.

Hard werken
De auteurs benadrukken in de publicatie ook dat er nog geen genezing is voor aids: de patiënt kan niet stoppen met de remmers: 'Juist voor de groepen patiënten die nog niet profiteren van de verbeterde medicatie, moeten we hard werken het stigma van hiv en aids te beslechten.'

Artikel Nu.nl