2017-05-16 MSD

Olifantsziekte uitgeroeid in Togo

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bevestigt dat de olifantsziekte (lymphatic filariasis) niet meer voorkomt in Togo. Dit is onder meer het gevolg van het Mectizan Donatie Programma (MDP) waar MSD aan deelneemt. Hierover bericht MSD in een persbericht.

16 mei 2017

Togo is het eerste Afrikaanse land waarvoor de WHO bevestigt dat olifantsziekte daar niet meer voorkomt. In april dit jaar feliciteerde het samenwerkingsverband van GSK, het MDP en MSD president Faure Gnassingbé, de regering en de inwoners van Togo met de succesvolle bestrijding van dit volksgezondheidsprobleem.

Olifantsziekte
Olifantsziekte is een verminkende aandoening, veroorzaakt door een parasiet en overgedragen door muggenbeten. Volgens de WHO komt olifantsziekte voor in 73 landen en zijn naar schatting 120 miljoen mensen besmet met deze parasiet. Langdurige, chronische infecties kunnen schade veroorzaken aan het lymfatisch stelsel, waardoor ledematen, borsten en genitaliën ernstig en onomkeerbaar opgezwollen kunnen raken.

Record
Het middel tegen rivierblindheid en olifantsziekte dat MSD in Haarlem produceert, maakt deel uit van een nieuw wereldrecord. Guinness World Record erkende op 18 april het record van Uniting to Combat Neglected Tropical Diseases. Dit collectief wist in 24 uur tijd 207 miljoen medicijnen gedoneerd te krijgen. MSD droeg hieraan bij door vier miljoen doseringen beschikbaar te stellen.

MSD en GSK zijn twee van de 43 leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Lees hier het persbericht van MSD.