2017-05-16 Thomas Leiers

Thomas Leiers: ‘Grote veranderingen op komst’

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen versterkte recent haar bestuur met vijf nieuwe leden. Wie zijn deze aanwinsten? En hoe gaan zij de Vereniging klaarstomen voor de toekomst? In deze nieuwsbrief trappen we af met Thomas Leiers, directeur bij Ferring.

18-05-2017

Gevraagd naar zijn motivatie spat het enthousiasme er bij Thomas Leiers direct vanaf: ‘Ik kijk er echt naar uit om mijn tijd en energie te steken in mijn nieuwe rol bij de Vereniging. Mijn drijfveer is dat ik het volste vertrouwen heb in onze sector en in wat wij te bieden hebben. Als Vereniging zijn we met onze brede achterban echt in staat om complexe issues aan te pakken.’

Stevig verhaal
Leiers weet waarover hij praat. Van 2011 tot 2013 was hij bestuurslid van de Duitse belangenvereniging van geneesmiddelenbedrijven. Sowieso ziet hij zijn internationale werkervaring als een belangrijke asset. ‘Ik denk dat we ons als Vereniging kunnen laten inspireren door de ontwikkelingen over de grens. Zo zag ik in Duitsland hoe de belangenvereniging veel aanvullende diensten verleent aan lidbedrijven, zoals ondersteuning rond juridische zaken en markttoegang. Ik geloof dat dit soort dienstverlening kan bijdragen aan een stevig verhaal naar onze leden en de buitenwereld over wie we zijn, wat we te bieden hebben en waar we naartoe willen.’

Maatschappelijke waarde
Die laatste vraag is cruciaal voor de sector, stelt Leiers. Hij ziet het als zijn grootste uitdaging om een antwoord te formuleren op de vraag welke rol geneesmiddelenbedrijven over, pakweg tien jaar willen spelen binnen de gezondheidszorg. ‘Overheden vragen vandaag de dag meer dan alleen maar medicijnen leveren tegen een zo laag mogelijk tarief. Het zal in de toekomst gaan over de maatschappelijke waarde die wij creëren voor de patiënt.’ Dit vraagt van bedrijven om op een nieuwe manier naar hun zakelijke propositie te kijken, meent Leiers. ‘We staan aan de vooravond van grote veranderingen waarin de maatschappelijke waarde van onze medicijnen ons belangrijkste unique selling point wordt.’

Economische voordelen
Deze maatschappelijke waarde ziet de Ferring-directeur bij uitstek terug in personalised medicine. ‘Ik denk dat er enorme voordelen te behalen vallen in het selecteren van de juiste patiëntenpopulatie die een middel krijgt toegediend. Het slimmer gebruiken van geneesmiddelen helpt om de uitgaven aan geneesmiddelen heel gericht in te zetten.’ Leiers noemt als voorbeeld gecontroleerde ovariumstimulatie voor de ontwikkeling van meerdere follikels bij vrouwen die geassisteerde voortplantingstechnieken ondergaan. Dit middel lanceerde hij onlangs met een diagnostic van Roche, ook lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddel. ‘Dit product duidt heel specifieke parameters aan. Hierdoor kunnen we de toegediende dosis medicijnen heel nauwkeurig afstemmen op de behoefte van de patiënt.’

Brandpunt verschuiven
Leiers gelooft heilig in de bijdrage die personalised medicine kan leveren aan de betaalbaarheid van geneesmiddelen. Toch heeft hij een hoger doel: het brandpunt in de maatschappelijke discussie over medicijnkosten verschuiven van ‘besparen op’ naar de ‘opbrengsten van’ geneesmiddelen. ‘Als we duidelijk kunnen maken welke voordelen patiënten met het gebruik van onze medicijnen kunnen behalen, komt veel meer aan het licht welke waarde wij voor de patiënt creëren. En komt de prijs, die voor waarde nu eenmaal betaald moet worden, in een veel breder perspectief te staan.’

Wie is Thomas Leiers?
Thomas Leiers (1968) werd geboren in Duitsland en werkt inmiddels twintig jaar in de geneesmiddelensector. Hierbij werkte hij voor diverse geneesmiddelenbedrijven, waaronder Novartis, Grünenthal en sinds 2010 bij Ferring,
een biofarmaceutisch bedrijf gericht op onderzoek, ontwikkeling en innovatie van geneesmiddelen voor ongewilde kinderloosheid, veilig bevallen, gastro-intestinale aandoeningen, groeistoornissen, bedplassen, Nycturie en prostaatkanker. Het Nederlandse hoofdkantoor van dit Zwitserse bedrijf is gevestigd in Hoofddorp. Hier is Leiers nu een kleine twee jaar directeur.