Aarnoud Overkamp1

Blog Aarnoud Overkamp: Footprint

Soms is een boodschap tweeledig. Dat besefte ik afgelopen week weer eens, toen een nieuw rapport van PwC verscheen. Gaat het nu goed of slecht met de economische footprint van de geneesmiddelensector in Nederland? Het is van allebei een beetje.

14 jun 2017

Onze sector is goed voor zo’n 65.000 banen. Dat is een respectabel aantal, maar tegelijkertijd zien we dat die werkgelegenheid onder druk staat. Grote multinationals, met een hoofdkantoor in bijvoorbeeld Amerika of Japan, kiezen er soms voor om ontwikkeling en productie van geneesmiddelen te centraliseren in het thuisland. Sluiting van hun vestigingen in Nederland heeft diverse nadelen voor ons land. Het is slecht voor de werkgelegenheid, ook bij bijvoorbeeld toeleveranciers, en het is ook nadelig voor patiënten. De praktijk leert namelijk dat patiënten sneller toegang tot bepaalde medicijnen hebben als die in eigen land worden gemaakt.

En dat terwijl onze uitgangspositie uitstekend is. Nederland beschikt over een prima infrastructuur, een hoog kennisniveau, een internationale oriëntatie, een van de grootste luchthavens van Europa, enzovoort. Om al deze redenen is Nederland een uitermate geschikte kandidaat voor de EMA én geneesmiddelenproductie. Toch is duidelijk dat er een tandje bij moet, als het gaat om bijvoorbeeld investeringen in research & development. Of beter gezegd: een heel tandwiel.

In maart pleitte onze Vereniging in de Geneesmiddelenagenda al voor een innovatieplatform, meer publiek-private samenwerking en krachtenbundeling. Geneesmiddelenontwikkeling is in Nederland nu te veel versnipperd. Qua geografische locaties, hoewel Leiden en Oss zich steeds meer manifesteren als bloeiende regio’s, maar ook qua herkomst. Een intensievere samenwerking tussen universiteiten, ziekenhuizen en geneesmiddelenbedrijven is namelijk hard nodig.

Onze Europese brancheorganisatie, Efpia, pleitte afgelopen week voor versterking van het industriële leiderschap van Europa. De eerste bullet in de Efpia-verklaring betreft meer investeringen in R & D. Dat sluit goed aan bij de boodschap die wij op nationaal niveau uitdragen, in het belang van economie, werknemers en patiënten in Nederland. Mede daarom hopen we op de snelle vorming van een daadkrachtig nieuw kabinet.

Aarnoud Overkamp, vicevoorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Nieuwsbericht over PwC-rapport