EFPIA toont ambities in strijd tegen ziekten

EFPIA, de Europese brancheorganisatie van geneesmiddelenbedrijven, streeft naar een leidende positie van Europa bij klinisch onderzoek. Dat zei de nieuwe EFPIA-voorzitter Stefan Oschmann woensdag 14 juni in Brussel.

De strijd tegen antibioticaresistentie vormt een andere belangrijke uitdaging. Oschmann stond tijdens de EFPIA-bijeenkomst ook stil bij het patentrecht. ‘We moeten zorgen dat het patentrecht investeringen in research & development blijft stimuleren.’ Een belangrijke andere prioriteit van EFPIA betreft gezondheidsdata, die nodig zijn om goede zorg en research te faciliteren. ‘Daarom investeren onze leden de komende vijf jaar ruim 12 miljoen euro in het European Health Data Network, kondigde Nathalie Moll, algemeen directeur van EFPIA, met gepaste trots aan tijdens de bijeenkomst. Oschmann benadrukte verder dat EFPIA nauw samen blijft werken met regeringen en EU-instanties om nieuwe, betaalbare geneesmiddelen te ontwikkelen én te werken aan duurzame gezondheidszorg.

Innovatie
De komende vijf jaar zullen allerlei nieuwe geneesmiddelen en behandelingen op de markt komen, schrijft EFPIA in een nieuwsbericht over de bijeenkomst. Voorbeelden zijn antibacteriële monoklonale antilichamen om antibioticaresistentie te bestrijden, combinatietherapieën voor kanker en nieuwe Alzheimer-therapieën.

‘We won’t rest’
Woensdag 14 juni was ook de aftrap van een nieuwe campagne van EFPIA, rond het thema ‘We won’t rest’. De campagne, die vooral te zien zal zijn op social media, maakt duidelijk dat Europese geneesmiddelenbedrijven gepassioneerd werken aan ontwikkeling van geneesmiddelen, in de strijd tegen bijvoorbeeld kanker, reuma en Multiple Sclerosis (MS).

EFPIA: Unlocking tomorrow’s cures
We won’t rest