2017-06-12 Sheri Morin

Sheri Morin (Roche): ‘Medicijnen snel meer personaliseren’

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen versterkt haar bestuur met vijf nieuwe leden. Wie zijn deze aanwinsten? En hoe gaan zij de Vereniging klaarstomen voor de toekomst? In deel 4 is het woord aan Sheri Morin, algemeen directeur bij Roche.

15-06-2017

Amper een jaar na haar aanstelling als nieuwe topvrouw van Roche trad Sheri Morin dit voorjaar ook toe tot het bestuur van de Vereniging. Het tekent de hoge lat die zij voor zichzelf legt. De geboren Canadese wil de Nederlandse gezondheidszorg naar een hoger niveau tillen, met de geneesmiddelensector hierin als centrale spil. ‘Patiënten moeten sneller toegang krijgen tot nieuwe middelen. Meer en snellere goedkeuringen van medicijnen moeten dit mogelijk maken.’

Meters maken
Eén trend steekt de komende jaren met kop en schouders boven de rest uit: personalised medicine. ‘Tweederde van alle producten die Roche momenteel in de pijplijn heeft, draagt een vorm van diagnostica met zich mee’ zegt Morin. ‘Dit maakt het steeds beter mogelijk om de juiste hoeveelheid medicijn op het juiste tijdstip bij de juiste patiënt toe te dienen. Goed voor de patiënt en goed voor de gezondheidszorg.’ Ze wil de komende jaren snel meters maken. ‘Er is geen tijd te verspillen. Patiënten hebben onze inzet nodig. Er zijn nog veel onbeantwoorde medische behoeften.’

We won’t rest
Het is van groot belang dat de bijdrage van de geneesmiddelensector aan de gezondheidszorg op waarde wordt geschat. Daarom is een belangrijke prioriteit vanuit haar rol als bestuurder de ‘we won’t rest’ campagne van Europese geneesmiddelenkoepel EFPIA. Ze wil individuele lidbedrijven stimuleren om de actie van EFPIA te omarmen en verder uit te rollen. ‘Deze campagne benadrukt de maatschappelijke bijdrage van onze leden: niet alleen door het maken van medicijnen, het bijdragen aan registries, maar ook door het ondersteunen van onderwijs en maatschappelijke projecten. ‘We won’t rest’ vat deze activiteiten prachtig samen. Ik wil dit initiatief dan ook de volle aandacht geven.’

Minister geneesmiddelenbranche
Sheri Morin treedt toe tot het bestuur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen omdat zij ervan overtuigd is dat zij alleen door samenwerking haar doel kan bereiken. ‘Een belangenclub waarin 43 leden slechts hun individuele belang najagen, zou weinig waarde toevoegen. Gelukkig is dat bij ons niet het geval. Door met elkaar samen te werken laten we aan de buitenwereld zien welke waardevolle bijdragen wij leveren aan een betere gezondheidszorg.’ Meer samenwerking zal de geloofwaardigheid van de sector ten goede komen, denkt Morin. ‘Hiermee zullen we uiteindelijk onze stoel aan tafel met de stakeholders verdienen. En vinden we het over tien jaar heel normaal dat de minister van VWS in de geneesmiddelenbranche heeft gewerkt.’

Wie is Sheri Morin?
Sheri Morin (50) werkt sinds 2008 bij Roche. Ze is ruim 25 jaar actief in de geneesmiddelensector in onder meer Canada en de VS. Voordat zij in 2016 naar Nederland kwam om algemeen directeur van de Nederlandse vestiging te worden, was zij algemeen directeur van Roche Ierland.