2017-06-05 Theo Nieuwenhuis

Theo Nieuwenhuis: ‘Trots dat we zoveel betekenen voor patiënten'

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen versterkt haar bestuur met vijf nieuwe leden. Wie zijn deze aanwinsten? En hoe gaan zij de Vereniging klaarstomen voor de toekomst? In deel 3 is het woord aan Theo Nieuwenhuis, directeur bij Boehringer Ingelheim.

08-06-2017

Theo Nieuwenhuis is in zijn nopjes met zijn nieuwe rol als bestuurslid van de Vereniging. ‘Ik voel me zeer betrokken bij de geneesmiddelensector en wat wij kunnen betekenen voor patiënten. Ik denk dat onze leden heel trots mogen zijn dat we voor een sector werken die zoveel betekent voor patiënten. De behandelmogelijkheden van vandaag zijn zoveel beter vergeleken met twintig jaar geleden.’ Nieuwenhuis heeft er dan ook weinig begrip voor dat medicijnmakers zo kritisch bekeken worden. ‘Pas als mensen ziek worden, verandert hun mening. Dat is eigenlijk best wel jammer.’

Breder denken
Diverse managementrollen brachten het boegbeeld van Boehringer Ingelheim in alle uithoeken van de wereld; van Japan tot Amerika en van Frankrijk naar Duitsland. Zijn internationale ervaring inspireert hem bij het verbeteren van de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg. ‘Als ik naar het buitenland kijk, denk ik dat ons zorgstelsel niet beter wordt van een one size fits all aanpak. Mensen zijn individuen, hier moet je rekening mee houden in de zorg die je hen aanbiedt. Zorgstelsels waarin dit gebeurt, zijn kwalitatief beter.’ Maatwerk blijft volgens Nieuwenhuis daarom essentieel. ‘Algemeen wordt aangenomen dat spécialité en generiek hetzelfde werken, maar ik ken voorbeelden van mensen die na de overgang op een generiek middel twee keer op de intensive care belandden. Wat voor de een geldt, geldt niet voor de ander.’

Betaalbaarheid belangrijk
Denkend aan de Vereniging ziet de voorman het moment naderen om zich hardop uit te spreken over betaalbare medicijnen. ‘We moeten durven zeggen dat wij betaalbaarheid  belangrijk vinden. En dat we als betrouwbare partner willen meedenken in oplossingen. Aan de andere kant kan men niet van ons verwachten dat we alles gratis kunnen leveren. Gezondheidszorg kost nu eenmaal geld.’ De uitgaven aan medicijnen zijn volgens Nieuwenhuis daarbij helemaal niet zo hoog als vaak beweerd wordt. ‘Ik verbaas me over politici die openlijk pleiten voor kortere patenttijden of gedwongen prijsverlagingen. Dat is totaal niet nodig. Als je als Nederland kwalitatieve zorg wil leveren, moet je accepteren dat dit ook een faire prijs heeft.’

Afspraken nakomen
De betaalbaarheid is een van de thema’s die Nieuwenhuis als bestuurslid op de kaart wil zetten. Hij heeft daarbij veel vertrouwen in de collectieve kracht van de Vereniging. ‘Het mooie aan onze club is dat we met heel veel verschillende belangen aan tafel zitten en toch met één stem spreken. Ik wil dat we ons zo integer mogelijk opstellen en een betrouwbare partner worden waar stakeholders afspraken mee kunnen maken. En deze vervolgens ook daadwerkelijk nakomen, zodat men weet wat ze aan ons hebben.’

Mens terughalen
Gevraagd naar zijn visie op de toekomst van geneesmiddelen ziet Theo Nieuwenhuis een belangrijke rol voor de menselijke maat. ‘Toen ik na elf jaar buitenland weer terugkeerde naar Nederland viel mij op dat alle bejaardentehuizen waren weggesaneerd. Nu zitten veel ouderen eenzaam thuis. Ik denk dat teveel beslissingen in de zorg worden genomen door mensen die zelf niet door de maatregelen getroffen worden. Dat moeten we bij het geneesmiddelenbeleid voorkomen.’ In plaats daarvan moet de mens centraal staan in de hele zorg, meent Nieuwenhuis. ‘Geneesmiddelen zijn een mooie zuivere behandelwijze en in veel gevallen de beste oplossing bij een ziektebeeld. Maar wel onder de voorwaarde dat ze zijn afgestemd op het individu.’

Wie is Theo Nieuwenhuis?
Theo Nieuwenhuis (57) studeerde fysiotherapie aan de Academie voor Fysiotherapie in Amsterdam. Na zijn studie en na zes jaar te hebben gewerkt in een ziekenhuis te Hilversum, belandde hij in de geneesmiddelensector waar hij werkte in diverse internationale functies voor onder meer MSD, Parke-Davis/Warner Lambert, Bristol-Myers Squibb en Schering-Plough. Sinds 2010 is Boehringer Ingelheim zijn werkgever. Na eerdere globale managementfuncties in marketing en commercial operations geeft hij sinds 1 juli 2016 als algemeen directeur leiding aan de Nederlandse vestiging.