Van Rijn: hulp komt niet aan bij mantelzorger

Gemeenten geven volgens staatssecretaris Martin van Rijn mensen die voor een zieke geliefde zorgen vaak onvoldoende ondersteuning, hoewel ze daar volgens de wet toe verplicht zijn. Dit meldt NRC.

De staatssecretaris deed zijn uitspraak woensdag tijdens een debat over mantelzorgers, waarvan er 4 miljoen zijn in Nederland. De Tweede Kamer toonde zich zeer geschrokken over recent onderzoek van het VUmc. Daaruit bleek dat veertig procent van de mensen die zorgt voor een geliefde met dementie daar depressieve klachten van krijgt. Een op de twintig mantelzorgers denkt zelfs weleens aan zelfmoord. Er zijn de afgelopen jaren vanuit de overheid vele maatregelen getroffen om mantelzorgers te ontlasten. Het zijn maatregelen, zo schreef Van Rijn eerder aan de Tweede Kamer, die cruciaal zijn om “de kwaliteit van leven van de mantelzorger” te verbeteren.

Vrijwel alle Tweede Kamerleden concludeerden volgens NRC dat de hulp formeel weliswaar is geregeld, maar in de praktijk slecht uit de vorm komt. Het leidde tot een pijnlijke conclusie voor staatssecretaris Van Rijn: „Nodigen gemeenten mantelzorgers wel nadrukkelijk uit? Geven ze voldoende informatie over wat de mogelijkheden zijn? Is iedereen daarmee bekend? Ik vind dat daar nog echt tandjes bij kunnen.”