Gerichter behandelen met de robotarm van Tijn

De ‘robot’ die dankzij de laatste nagellak-actie van Tijn kan worden gekocht, maakt chemotherapie ín de hersenen mogelijk, schrijft NRC.

De laatste nagellak-actie van Tijn bracht ruim een miljoen euro op en is bedoeld om een apparaat te kopen om kinderen met hersenstamkanker beter te kunnen behandelen. Een robot heet het in de publiciteit, maar het apparaat is een robotarm, bediend door een neurochirurg die er heel precies buisjes mee in de hersenstam kan plaatsen.

In de tumor
'Die buisjes met gaatjes worden in de tumor geplaatst, verbonden aan slangetjes. Die geven bij de kanker langzaam chemotherapie af. Ze kunnen een tijdje blijven zitten om verschillende kuren na elkaar te geven', vertelt Gertjan Kaspers, hoogleraar kinderoncologie aan het VUmc, in NRC.

Hoop doet leven
Er is nog geen kind met een diffuus intrinsiek ponsglioom (DIPG) genezen. 'We zijn tien jaar bezig. Hoe lang zulk onderzoek duurt? Aan kinderleukemie is nu 50 jaar gewerkt. Toen gingen alle kinderen met leukemie nog dood. Inmiddels geneest 85 procent. Maar dan nog: leukemie is echt makkelijker te behandelen.' Of het apparaat gaat genezen? Dat weten we niet. De eerste patiënten zijn pas één à twee jaar geleden behandeld. Het is heel experimenteel, maar hoop doet leven.''