Umc’s willen gezamenlijk medicijnen inkopen

De umc’s willen gezamenlijk medicijnen gaan inkopen. Dit meldt Het Financieele Dagblad. Ook gaan de umc's gezamenlijk medische apparatuur inkopen via een Duitse inkooporganisatie.

De acht universitaire ziekenhuizen maken vandaag bekend hun inkoop van pacemakers en ICT-apparatuur te bundelen, na kritiek dat ze onvoldoende scherp inkopen bij fabrikanten van medische apparaten en hulpmiddelen. Ze hopen daarmee binnen drie jaar € 60 mln op jaarbasis te besparen op een uitgavenpost van in totaal € 2 mrd. Daartoe zijn zij alle acht lid geworden van de Duitse inkooporganisatie GDEKK.

Ook medicijnen
De acht academische ziekenhuizen willen daarnaast gezamenlijk medicijnen inkopen. Dat is een complexer en tijdrovender proces, onder meer doordat de ziekenhuisapothekers en de zorgverzekeraars erbij worden betrokken.

Besparing
De universitaire ziekenhuizen kopen nu 3% van hun apparatuur en hulpmiddelen gezamenlijk in. Over drie jaar moet dat zijn gestegen tot 30%, zegt programmamanager Gerwin Meijer van de federatie van de acht universitaire medische centra, de NFU. Hij mikt op een besparing van 10%.
Meijer schat dat soms wel 55% van de inkoopprijs van medisch apparatuur bestemd is voor sales- en marketinguitgaven en winsten van de betrokken bedrijven, waaronder Johnson & Johnson, Boston Scientific, Abbott en Medtronic.