Huidcel omgeschoold tot bloedvat of hersencel

Onderzoekers zijn erin geslaagd om cellen van muizen om te scholen. De techniek werkt mogelijk ook bij dementie, schrijft Trouw.

Het ‘omscholen’ van huidcellen was al eerder mogelijk, zij het als tijdrovende en onnauwkeurige exercitie. Door een uitgekleed virus met genetisch materiaal onder de huid te spuiten, boekten wetenschappers enkele jaren terug bescheiden successen. Maar de kans op uiteindelijke kankergroei lag daarbij altijd op de loer.

Chip als precisiewapen
In plaats van dit schieten met genetische hagel komen wetenschappers van de Ohio State College nu in Nature Nanotechnology met een chip die werkt als precisiewapen. Met kortstondige en gerichte stroomstootjes - niet schadelijk en amper voelbaar - krijgen de huidcellen zo'n opdonder dat er tijdelijk gaatjes in de celwand ontstaan. Daar spuit het apparaat snel een herprogrammeringsmengsel van DNA in. De huidcellen veranderen in bloedvatcellen, en de muis kan zijn pootje weer gebruiken.

“Het is niet ondenkbaar dat we hier in de toekomst dementie mee kunnen tackelen”, zegt hoofdonderzoeker Daniel Gallego-Perez desgevraagd. “Daar doen wij op dit moment ook onderzoek naar in ons lab.” De eerste experimenten op mensen zullen echter vooral in het teken staan van blessures, of bloedziekten als diabetes.

Ohio State