SFK: nog te vroeg om trendbreuk antidepressiva te concluderen

Nederlandse apothekers verstrekten vorig jaar aan bijna 14.000 minder mensen een antidepressivum dan in 2015, meldt het Nederlands Dagblad uit de cijfers die de SFK vorige week heeft gepubliceerd.

Het gaat om een daling van 1,2 procent. Maar als je rekening houdt met de bevolkingsgroei, ligt het aantal gebruikers van antidepressiva 1,6 procent onder het niveau van 2015, meldt de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK). Het is voor het eerst in jaren dat de hoeveelheid recepten afneemt. In de jaren daarvoor nam het aantal gebruikers met gemiddeld 1,5 procent per jaar toe. Een verklaring heeft de SFK niet. “Wij registreren alleen de cijfers”, zegt een woordvoerder. Het is volgens haar ook nog te vroeg om te concluderen of de afname in 2016 een definitieve breuk is met de stijgende trend.

Over het algemeen stijgt het gebruik van antidepressiva naarmate mensen ouder worden. Antidepressiva worden vaker door vrouwen gebruikt. In alle leeftijdscategorieën gebruiken ongeveer twee keer zoveel vrouwen als mannen de medicijnen.

SFK