170907┬®AnnelienNijland29editedFotograaf: Annelien Nijland

Septemberborrel Vereniging goed bezocht

Zo’n tweehonderd genodigden waren donderdag 7 september present op de septemberborrel van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen in Nieuwspoort.

De bezoekers werden welkom geheten door Paul Korte, voorzitter van de Vereniging. In zijn speech stelde hij de aanwezigen de confronterende vraag ‘Weet u waar hier de wc is? Dit is namelijk de eerste vraag die een patiënt met de ziekte van Crohn zichzelf stelt als hij een ruimte betreedt. ‘De ziekte beheerst hun hele leven en patiënten met Crohn zijn voor mij dan ook de echte helden’ aldus Korte. ‘Ik geef niet op, voordat we samen met hen deze verschrikkelijke ziekte hebben verholpen.’

Rinnooy Kan
Na de introductie van Korte was het woord aan D66-prominent Alexander Rinnooy Kan. In zijn ogen is dit hét moment om extra te investeren in de kwaliteit van zorg. In zijn speech benadrukte Rinnooy Kan de overeenkomsten tussen de Agenda voor de Zorg, een brede zorgcoalitie waar hij voorzitter van is, en de Geneesmiddelenagenda van de Vereniging. Zo gaan beide toekomstvisies uit van de gedachte dat binnen de zorg ruimte moet zijn voor verschillen tussen patiënten, stelde Rinnooy Kan.

Mens, Medicijn & Maatschappij
Vervolgens overhandigde Gerard Schouw, directeur van de Vereniging, het eerste exemplaar van Mens, Medicijn & Maatschappij aan Rinnooy Kan. In dit maatschappelijk verslag vertellen patiënten over hun ziekte en hoe innovatieve geneesmiddelen hen helpen in hun strijd hiertegen. Ook komen artsen en hoogleraren aan het woord over hun passie en drijfveer, namelijk mensen beter maken. Aansluitend aan de uitreiking vond een borrel plaats.

Speech Rinnooy Kan septemberborrel

Digitale versie Mens, Medicijn & Maatschappij