Vroege opsporing Parkinson met tekentest

Nieuwe software maakt het mogelijk om met een eenvoudige tekenopdracht te bepalen of iemand de ziekte van Parkinson heeft. De schrijfsnelheid en de druk op de pen zijn daarvoor bepalend. Dit meldde onlangs Frontiers in Neurology.

In het onderzoek werden 27 Parkinsonpatiënten en 28 personen die de ziekte niet hebben, gevraagd op een tablet een spiraal te tekenen. Aan de hand van de gemeten snelheid en de druk van het tekenen herkende de software de Parkinsonpatiënten. Met de software kan ook bepaald worden hoe ernstig de symptomen zijn.

Vroege signalering
De tekentest kan door (huis)artsen gebruikt worden om patiënten van middelbare leeftijd of ouder te controleren op de eerste signalen van Parkinson. Ook kan het hulpmiddel worden ingezet om te bepalen of medicatie voor de ziekte aanslaat.

Oorzaak nog onduidelijk
De ziekte van Parkinson is een chronische ziekte, waarvan de oorzaak onduidelijk is. De ziekte tast hersencellen aan die bewegingen van het lichaam coördineren. Beven, een slechte coördinatie en stijfheid in de ledematen zijn bekende symptomen van de ziekte.

Grote doorbraken mogelijk
Lees ook het interview met Eric Roos, Parkinson patiënt en voorzitter van de Parkinson Vereniging, in Mens, Medicijn & Maatschappij.

Frontiers in Neurology