‘Winsten geneesmiddelenbedrijven eerder te laag dan te hoog’

Sommige medicijnen kosten per jaar evenveel als een Tesla. Idioot, zeggen de critici. De winsten zijn absurd, vindt ook de minister. De winsten zijn juist aan de lage kant, zegt gezondheidseconoom Marc Pomp in de medicijnspecial van Elsevier.

Houd je rekening met de kapitaalkosten, dan zijn de winsten van de geneesmiddelenbedrijven de afgelopen jaren eerder te laag dan te hoog. Pomp verwijst naar een rapport van accountantskantoor Deloitte dat sinds 2010 een groep van twaalf grote geneesmiddelenbedrijven volgt om de winstgevendheid in kaart te brengen. Deloitte concludeert dat het rendement op geneesmiddelenonderzoek is gedaald van 10,1 procent in 2010 tot 3,7 procent in 2016.

Valt mee
Pomp: ‘Dat rendement valt dus flink tegen. Beleggers willen een rendement van tussen de 8 en 11 procent, anders beleggen ze niet in je bedrijf. Met andere woorden, de geneesmiddelenbedrijven maken helemaal geen absurd hoge winsten.’

De patiënt
Eigenlijk zijn het niet de vermeende absurde winsten van de geneesmiddelenbedrijven die het echte probleem vormen, meent Pomp. ‘Vanuit gezondheidseconomisch oogpunt is het veel ernstiger dat tal van mensen die baat hebben bij medicijnen, deze uit kostenoverwegingen niet krijgen.’

Elsevier