vgz-zorgverzekering

'Zorgverzekeraars gaan samenwerken voor duurzaam betaalbare medicijnen'

Na de samenwerking met ziekenhuizen voor duurzaam betaalbare medicijnen, willen zorgverzekeraars nu ook onderling samen optrekken in de onderhandelingen met geneesmiddelenbedrijven. Dit meldt Skipr.

De zorgverzekeraars willen dat met name doen op het gebied van medicijnen waarop één producent een monopolie heeft. Dit zei Nadine The, beleidscoördinator farmacie bij VGZ 6 september na afloop van een debat over kostbare geneesmiddelen in Arnhem.

Samen optrekken
Zorgverzekeraars willen samen optrekken in de onderhandelingen over middelen waarbij een ontwikkelaar het monopolie heeft. Dat is met name toegestaan bij geneesmiddelen die relatief kort op de markt zijn en waarop de producent nog patent heeft. 'We slaan als zorgverzekeraars nu de handen ineen, omdat we samen waarschijnlijk meer kunnen bereiken dan alleen', aldus Nadine The. De plannen van de zorgverzekeraars liggen nog ter beoordeling voor bij de ACM, maar de zorgverzekeraars hopen vanaf 2018 samen op te kunnen trekken.

Bericht Skipr