pills-1422509

Erasmus MC start polikliniek farmacogenetica

Het Erasmus MC heeft een polikliniek Farmacogenetica geopend voor patiƫnten die starten met psychiatrische medicatie, meldt het PW. Op basis van hun DNA-profiel wordt de dosering vastgesteld.

De polikliniek Farmacogenetica, vooralsnog een proef tot eind 2017, past in het streven van het Erasmus MC naar personalized medicine en effectievere zorg met minder bijwerkingen. Medicatie voor psychiatrische patiënten geeft volgens het Erasmus MC vaak bijwerkingen of blijkt niet effectief. Het is vaak zoeken naar het juiste medicijn en de juiste dosering per individu.

Meer zekerheid
De genetische aanleg van patiënten kan een rol spelen in het omzetten en afbreken van medicatie, aldus het PW. Vijf tot tien procent van de mensen heeft bijvoorbeeld een probleem met een enzym in de lever, met als gevolg meer bijwerkingen of minder werkzaamheid van medicatie. Een DNA-profilering geeft bij voorbaat meer zekerheid over de werking van de medicatie, aldus het Erasmus MC.

Initiatief
De polikliniek Farmacogenetica is een initiatief van prof. dr. Yolanda de Rijke en prof. dr. Ron van Schaik van de afdeling Klinische Chemie en prof. dr. Witte Hoogendijk van de afdeling Psychiatrie. De poli wordt gehouden door dr. Roos van Westrhenen, psychiater en klinisch farmacoloog.