pills-1422509

Medicijnen testen op menselijk weefsel kan dierproef overbodig maken

Met gekweekt menselijk weefsel kan veel beter worden vastgesteld of een medicijn voor taaislijmziekte aanslaat. Dit ontdekte medisch bioloog dr. Jeffrey Beekman, meldt RTL.

Deze methode is zo nieuw dat de hele wereld met hem meekijkt, want hierdoor worden dierproeven in de toekomst misschien wel overbodig.

Beter voorspellen
Medicijnen die getest worden op menselijke cellen kunnen een betere uitkomst voorspellen dan via dierproeven, blijkt uit het onderzoek van Beekman. Hij is hoofd van het laboratorium dat de test voor taaislijmziekte ontwikkelde. “Een medicijn dat twee jaar geleden in ontwikkeling was voor taaislijmziekte en werkte bij muizen, testte ik op menselijk weefsel. Het werkte niet. Onlangs bleek uit een grote klinische studie dat het medicijn inderdaad niet werkt bij mensen.”

Goedkoper en sneller
De methode van Beekman is goedkoper en stukken sneller. “Het unieke aan deze kweekmethode is dat je de cellen oneindig kunt kweken”, zegt Beekman. Het testen op menselijk weefsel kan veel grootschaliger dan bij dierproeven. Beekman kan in zijn lab makkelijk 500 metingen op een dag doen. Bij dierproeven zijn dat er misschien maar 10 per week. Vrijdag won hij er de Willy van Heumenprijs mee, een prijs georganiseerd door de Stichting ‘Stimuleringsfonds Alternatieven voor Proefdieren’.

RTL