Paul uitsnedeedited

Paul Korte: ‘Samen werken aan duurzame betaalbaarheid’

‘We willen niets liever dan snel nieuwe geneesmiddelen bij de patiënt brengen. Duurzame betaalbaarheid van die middelen is een uitdaging.’ Dat zei Paul Korte, voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, donderdag in tv-programma Haagse lobby.

20 okt 2017

De boodschap van Korte is genuanceerd. Enerzijds beslaan geneesmiddelen binnen het totale zorgbudget een relatief klein en stabiel deel. Momenteel gaat het om circa 7 procent. Vergeleken met andere Europese landen geeft Nederland per hoofd van de bevolking weinig uit aan geneesmiddelen: circa 285 euro per jaar. Korte: ‘Anderzijds erkennen we dat er terechte zorgen zijn. Niet alleen over de ontwikkeling van totale zorgkosten, maar ook over de uitgaven voor geneesmiddelen. Zeker op termijn.’

Knelpunt
Korte licht die zorgen toe: ‘We boeken grote vooruitgang in het bestrijden van ziektes, voor een belangrijk deel dankzij nieuwe geneesmiddelen. De meest opvallende voorbeelden zijn kanker en hiv. Voor steeds meer mensen worden dat chronische in plaats van dodelijke ziektes. En bij een ziekte als Alzheimer zoeken we al decennia naar een effectief geneesmiddel, maar dat is een taai proces. Daar investeren we enorm veel in. De innovaties brengen patiënt en maatschappij veel goeds, maar hebben ook een prijs. Nu komt die rekening vooral terecht bij ziekenhuizen, bijvoorbeeld als het gaat om innovatieve oncologische geneesmiddelen. Maar buiten ziekenhuizen wordt veel bespaard op de kosten van geneesmiddelen. Waarom gebruiken we die besparingen niet voor de ziekenhuizen? Anders ontstaat hier een knelpunt. Dit probleem wordt groter als Nederland vergrijst, de komende jaren. Daar moeten we dus goed naar kijken. Gezamenlijk.’

Pay for benefit
In ‘Haagse lobby’ wierp minister Edith Schippers de vraag op of het huidige business model voor geneesmiddelen nog wel werkt. Ook Wouter Bos (bestuursvoorzitter VUmc) en anderen spraken zich in dat programma in kritische bewoordingen uit over prijzen van geneesmiddelen. Korte zegt in een reactie op het programma: ‘Het is goed om met elkaar het gesprek te voeren over de betaalbaarheid van geneesmiddelen. Daarom doen wij al enkele jaren ervaring op met modellen waarin niet per pil, maar per uitkomst wordt afgerekend. Denk aan pay for benefit en no cure, no pay.’

Zorgakkoord
André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland, zei in het tv-programma dat hij de indruk heeft dat farmaceuten er voor open staan om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op te pakken. Ook minister Schippers sprak zich hierover uit: ‘Ik hoop van harte dat ze met ons mee willen denken over deze kwestie.’ Dat is zeker het geval, zegt Korte: ‘Wij gaan graag om de tafel met partijen die invloed hebben op kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg. Daarbij geldt dat het beter is om mét dan over elkaar te spreken’, stelt Korte. ‘Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde belang: we willen dat de patiënten van vandaag en morgen optimale toegang hebben tot innovatieve en effectieve zorg. We moeten dit gezamenlijk oplossen. Dan kunnen we ook samen de kosten in de hand houden. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat wij als geneesmiddelensector worden betrokken bij het nieuwe hoofdlijnenakkoord van het aanstaande kabinet. Wij steken onze hand alvast uit.’

Klik hier voor de volledig uitzending.