H04

Resistente tumor raakt verslaafd

Tumoren kunnen resistent worden tegen het precisiegeneesmiddel dat hen bestrijdt. Dat biedt nieuwe mogelijkheden, schrijft NRC.

De neiging van kankercellen om resistent te worden en vervolgens zelfs ‘verslaafd’ te raken aan een medicijn dat ze zou moeten doden, kan tegen ze worden gebruikt. Door plotseling – ‘cold turkey’ – het middel waar ze afhankelijk van zijn geworden weg te halen en tegelijk een ander medicijn in te zetten, gaan de tumorcellen massaal dood. Dat beschreef een onderzoeksteam onder leiding van moleculair bioloog Daniel Peeper van het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam vorige week donderdag in Nature.

Wanneer beschikbaar?
De grote vraag is volgens NRC wanneer deze nieuwe behandelingsstrategie in de kliniek beschikbaar wordt voor patiënten. 'Dat hoeft in principe niet jaren te duren', zegt Peeper. 'We kunnen nu heel gericht op zoek naar de beste alternerende therapie. Bovendien verwacht ik dat ook andere onderzoeksgroepen na onze publicatie aan dit opmerkelijke fenomeen gaan werken.'

Crispr-cas
'Het fenomeen van medicijnverslaving bij tumoren was al bekend', aldus Peeper. 'Maar niemand wist hoe het werkte. Door met behulp van de moleculaire techniek crispr-cas één voor één genen uit te schakelen en te kijken wat het effect was, hebben we het mechanisme kunnen ophelderen.'