Brains

Alzheimer: ‘De behandeling komt eraan’

Deze week is het de collecteweek voor de ziekte van Alzheimer. Meer geld voor onderzoek is hard nodig. Want een op de vijf mensen krijgt dementie. Zelfs een op de drie vrouwen krijgt tijdens haar leven dementie. Hoe ouder, hoe groter de kans op dementie.

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig hersenaandoeningen, de ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Bij dementie functioneren de hersenen steeds minder goed omdat de zenuwcellen in de hersenen of de verbindingen tussen de cellen kapot gaan.
Bij sommige mensen verloopt de achteruitgang heel snel. Anderen kunnen nog jarenlang een redelijk gewoon leven leiden. Uiteindelijk raakt iemand door de gevolgen van dementie erg verzwakt. Gemiddeld overlijdt een patiënt met dementie acht jaar na de diagnose.

Verloop van de ziekte
In het begin van de ziekte vallen meestal de geheugenproblemen op, later ontstaan problemen met denken en taal. En soms ondergaat de patiënt veranderingen in karakter en gedrag. Naarmate de ziekte erger wordt, verliest iemand met dementie steeds meer de regie over zijn eigen leven.

Onderzoek
Er zijn nog geen geneesmiddelen voor de ziekte van Alzheimer en de andere vormen van dementie. Wel zijn er middelen die de ziekte kunnen vertragen. Over de hele wereld wordt onderzoek gedaan naar de oorzaken, mogelijke preventie en behandeling van dementie. Zie hieronder een overzicht van de leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen die zich met de ziekte van Alzheimer bezighouden.

‘De behandeling komt eraan‘
Lees meer over de voortuitgang in het onderzoek naar een behandeling van de ziekte van Alzheimer in het interview ‘Behandeling voor ziekte van Alzheimer komt er aan’ met Philip Scheltens, hoogleraar neurologie en directeur van het Alzheimercentrum van het VU Medisch Centrum.

Geneesmiddelen en dementie
Tijdens het Jaarevent van het Deltaplan Dementie op 13 november verzorgen Caroline Doornebos (Medical Director bij MSD) en Gerard Schouw (directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen) de workshop Geneesmiddelen en dementie. Ze gaan in op vragen zoals: Wat is al mogelijk qua diagnostiek? Welke geneesmiddelen komen er binnen enkele jaren op de markt? Hoe effectief zijn deze middelen naar verwachting?
Hoogleraar Philip Scheltens zal aan het einde van de workshop samen met Doornebos en Schouw vragen beantwoorden.
Aanmelden voor het jaarevent en de workshop kan nog!

Filmpje Wat is dementie van Alzheimer Nederland

Deltaplan Dementie  en Aanmelden voor het Jaarevent

Alzheimer Nederland

Hersenstichting

Interview met Philip ScheltensBehandeling voor ziekte van Alzheimer komt er aan’, of bekijk de bijbehorende video.

Bedrijven betrokken bij Alzheimer onderzoek

Amgen