hersen-817x333

Campagne focust op hersenaandoeningen

Een op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM, in opdracht van de Hersenstichting. Maandag 27 november startte de Hersenstichting een grootschalige campagne, om het bewustzijn hierover te vergroten.

In totaal hadden 3,8 miljoen Nederlanders in 2016 een hersenaandoening. Ze zijn te verdelen in vijf clusters. Het grootste cluster bevat ruim 1,9 miljoen Nederlanders met een psychische stoornis, zoals een angst- of paniekstoornis of depressie. Het tweede cluster bevat ruim 1,3 miljoen Nederlanders die lijden aan chronische, geleidelijk ontstane hersenaandoeningen, zoals Parkinson of dementie. In de andere drie clusters zitten mensen met niet-aangeboren hersenletsel, slaapstoornissen en aangeboren hersenletsel.

Op z’n kop
Hersenaandoeningen zijn niet altijd zichtbaar. De bijbehorende zorgkosten en sociale gevolgen zijn vaak groot. De nieuwe campagne van de Hersenstichting stelt de patiënt én zijn omgeving centraal. Het leven van vier patiënten is in beeld gebracht, om te laten zien hoe een hersenaandoening hun leven op z’n kop heeft gezet. Annemiek lijdt aan zware depressies, Janet heeft de ziekte van Parkinson, Isabella is op 13-jarige leeftijd aangereden door een scooter, en Egbert woont vanwege zijn ziekte van Alzheimer niet meer samen.

Hersenstichting