2017-11-14 Foto commissarissen Europese Commissie 2014-2019

Europese consultatie digitale zorg gesloten

De Europese Commissie heeft de openbare consultatie, over de transformatie van gezondheid en zorg binnen de ‘Single Digital Market’, gesloten. De consultatie, die 12 oktober startte, moet de invloed van digitale ontwikkelingen op de zorg duidelijk maken.

De input van de consultatie wordt gebruikt om eind 2017 een nieuw beleid te ontwikkelen rondom de digitalisering van de Europese gezondheidszorg. Zo wil de Commissie de toegang van burgers tot hun EPD’s verbeteren en moeten lidstaten de mogelijkheid krijgen om deze data onderling te delen.

Personalised medicine
Daarnaast moet een betere data infrastructuur ziektes helpen voorkomen, onderzoek stimuleren en personalised medicine realiseren. Ten slotte moet het nieuwe beleid de interactie tussen patiënten en zorgverleners vergroten, zodat patiënten meer regie krijgen over de zorg die zij ontvangen.

Betere kwaliteit
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is positief over de doelstellingen van de consultatie en ziet met belangstelling de resultaten tegemoet. De Vereniging is zelf vanuit de Geneesmiddelenagenda ook projectmatig actief rond de speerpunten van de Europese Commissie. Het Europese beleid draagt volgens de Vereniging bij aan meer innovatie en een betere kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg.

Bericht Europese Commissie

Geneesmiddelenagenda