Tramedico

Minder darmkijkonderzoek door eenvoudige test

Een nieuwe ontlastingtest van Tramedico geeft buikpijnpatiënten snel duidelijkheid of er sprake is van onschuldige buikklachten of van een aandoening zoals darmontsteking of ernstiger. Dit meldde de Maag Lever Darm Stichting op 10 november.

De test bestond al in ziekenhuizen. Tramedico, lid bedrijf van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, heeft de test nu geschikt gemaakt als thuistest, zodat huisartsen deze kunnen meegeven aan mensen met chronische buikklachten. Initiatiefnemer is MDL-arts Ben Witteman. De bedoeling is dat de test over enige tijd bij alle huisartsen verkrijgbaar is.

Minder doorverwijzingen
De patiënt kan de test, die vergelijkbaar is met een zwangerschapstest, thuis doen en heeft na vijf minuten de uitslag. De verwachting is dat de test zorgt voor 40% minder verwijzingen naar het ziekenhuis. Een groot deel van de patiënten hoeft dan geen belastend darmkijkonderzoek te ondergaan.

Pilot
Op dit moment vindt een pilot plaats in twintig huisartsenpraktijken in de regio Ede. Het projectteam dat deze pilot uitvoert, bestaat uit Jos Dirven (huisarts), Ben Witteman (MDL-arts) en stichting OOGG (regionale adviesorganisatie in de zorg). Het project wordt mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Maag Lever Darm Stichting.
Huisartsen geven de test mee aan patiënten met chronische buikklachten, zodat zij deze zelf thuis kunnen doen. Jos Dirven, huisarts en projectcoördinator van de pilot, is erg enthousiast over de test: ‘Huisartsen hebben straks iets in handen waarmee ze buikpijnpatiënten die al langere tijd rondlopen met klachten, kunnen helpen. De test is zeer betrouwbaar en sluit in 95 van de honderd gevallen darmkanker of darmontsteking uit.’

Landelijke uitrol
Bij goede resultaten is het de bedoeling om de test landelijk uit te rollen. Dirven: ‘Het Nederlandse Huisartsen Genootschap moet de test goedkeuren, zodat deze beschikbaar komt voor alle huisartsenpraktijken in Nederland. Vervolgens brengen we alle huisartsen op de hoogte van het gebruik en de werking van de test.’ Witteman: ‘Dit zou een fantastische verbetering van de gezondheidszorg zijn.’

Maag Lever Darm stichting