_RG82956 VERMELDEN FOTOGRAAF RUUD DE GRAAF (1)Foto door Ruud de Graaf

Schouw: ‘RVS draagt schijnoplossingen aan’

Alarm slaan over de betaalbaarheid van de zorg, is legitiem. Maar in zijn jongste advies draagt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) schijnoplossingen aan.

14 nov 2017

Dit schrijft Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, in een opiniebijdrage dat NRC 12 november online publiceerde. In het artikel benadrukt Schouw dat het ontdekken van effectieve nieuwe geneesmiddelen een proces is van vallen en opstaan. ‘Als de RVS de sleutel voor feilloze innovaties heeft, verdient zij bij voorbaat de Nobelprijs voor de Geneeskunde’, aldus Schouw.

Vogelvrij verklaren
Ook gaat de voorman in op de suggestie van de RVS om via dwanglicenties feitelijk het patentrecht af te schaffen: ‘Daarmee zou Nederland niet alleen alle internationale spelregels aan zijn laars lappen, maar ook elke uitvinder vogelvrij verklaren en plagiaat legaliseren.’

Kopieerapparaat geneesmiddelen
Schouw noemt het idee van de RVS om apothekers een kopieerapparaat voor geneesmiddelen ‘minstens zo creatief’. ‘Een innovatief geneesmiddel voor complexe aandoeningen is geen paracetamol. Daarom hebben we in Europa strikte veiligheidseisen voor geneesmiddelen afgesproken. Europese registratie en toezicht door de EMA zijn er niet voor niets. Dat biedt patiënten zekerheid dat medicijnen veilig, effectief en betrouwbaar zijn. Laten we dat vooral zo houden.’

Farmapact België
Ten slotte benadrukt de directeur dat de sector momenteel toewerkt naar een bestuursakkoord over geneesmiddelen met minister Bruins (VWS). ‘Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden. Het Farmapact in België toont een alternatief voor de oplopende polarisatie in het Nederlandse zorgdebat. Meerjarige afspraken over de groei van het totale geneesmiddelenbudget, tegengaan van bureaucratie en publiek-private samenwerking om patiënten een nieuw perspectief te bieden, staan daarin centraal. Dat biedt een betere basis dan de onwerkbare schijnoplossingen die de RVS voorstaat.

Link artikel NRC

English version of the NRC article

PDF van NRC opiniebijdrage Gerard Schouw