assorted-capsules-and-tablets-1320937

‘Therapieontrouw signaleren blijft lastig voor verpleegkundige’

Een ruime meerderheid van de verpleegkundigen en verzorgenden (85%) heeft in het werk te maken met patiënten die hun medicijnen niet goed gebruiken, blijkt uit onderzoek van NIVEL. Nursing belde met onderzoeker Liset van Dijk.

Het onderzoek werd uitgevoerd om in kaart te brengen waar de knelpunten bij therapietrouw zitten. 'We merken in het algemeen dat verpleegkundigen het moeilijk vinden om therapieontrouw te signaleren.'

Verschillende redenen
Therapieontrouw is volgens Van Dijk heel ingewikkeld en er kunnen verschillende redenen voor zijn waarom een patiënt niet goed de medicatie inneemt. 'Verpleegkundigen en verzorgenden hebben vaak niet voldoende tijd om alert te zijn op de signalen van therapieontrouw, of het gesprek hierover aan te gaan met de patiënt. En wellicht ontbreekt er ook wat kennis over het signaleren van therapieontrouw.'

Kwaliteitsstandaard
NIVEL werkte bij dit onderzoek samen met IQ healthcare en de V&VN met subsidie van ZonMW, aldus Nursing. Van Dijk: 'Het is een basis voor een kwaliteitsstandaard, die verpleegkundigen en verzorgenden helpt therapieontrouw te herkennen en mensen te ondersteunen. Want die is er momenteel nog niet, terwijl verpleegkundigen en verzorgenden er wel behoefte aan hebben. Het is nog onduidelijk wanneer deze standaard wordt verwacht.'

Goed Gebruik Geneesmiddelen
De Vereniging neemt samen met verschillende zorgpartijen deel aan het door ZonMw geïnitieerde programma Goed Gebruik Geneesmiddelen. Dit initiatief stimuleert de beantwoording van vragen over therapietrouw. Hierbij wordt gebruik gemaakt van onderzoek, praktijkprojecten, presentaties, congressen en het bijeenbrengen van betrokken partijen.
Lees verder over therapietrouw.

Skipr